Pagina's

vrijdag, februari 27, 2004

Internetprijsvraag chips-fabrikant lijkt farce

AMSTERDAM - Smiths roept iedereen op om een naam voor de nieuwe Doritos-smaak te verzinnen. De internetprijsvraag lijkt echter geen zuivere koffie. De weblog Geenstijl heeft het "donkerbruine vermoeden" dat Smiths de naam 'Texan Crunch' al als naam vast heeft staan.
De weblog deed ook mee aan de prijsvraag en riep zijn lezers op om te stemmen op de naam 'geenstijl' als nieuw smaakje. Al gauw bereikte de weblog de eerste plaats in de ranglijst. Toen dit gebeurde werd de weblog 'gediskwalificeerd' door de redactie van Smiths wegens te veel stemmen. Een dag later werd dit overigens weer teruggedraaid.
"Toen zijn wij de ranglijst eens goed gaan bekijken. En het bleek dat de naam 'Texan Crunch' opeens wel heel erg in trek was," aldus een van de leden van de weblog. "De 'methode Smiths' gaat als volgt in zijn werk: op de server, of elders draait een speciaal script dat 'Texan Crunch' 24 uur per dag, elke 300 seconden een nieuwe stem geeft."
De weblog liet een bevriende technicus naar de site kijken: "Wat bleek toen ik tussen 1 en 3 uur 's nachts de statistieken in de gaten hield met een PHP-script dat elke minuut de cijfers controleerde? Meneer osimon1 kreeg er exact elke 5 minuten 1 stem bij. 's Nachts welteverstaan! En overdag zet dit ritme zich onveranderd door met heel af en toe een verdwaalde gebruiker die tusendoor een echte stem uitbrengt."
Bij Smiths is er over deze kwestie 'niks bekend'. "Ik kan mij ook helemaal niet voorstellen dat het zo is," aldus Smiths-woordvoerster Greet Meinen, "het kan best zo zijn dat iemand anders een script heeft geschreven, die de naam Texan Crunch erg mooi vindt. Maar wij weten van helemaal niks. We gaan dit zo snel mogelijk uitzoeken."
(Bron)

Zo'n stemming is natuurlijk ook een uitdaging voor allerlei types, kijk naar wat Geenstijl zelf deed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten