Pagina's

maandag, september 20, 2004

Witte voorreflector verplicht op fiets

DEN HAAG - Fietsers worden in de toekomst verplicht een witte voorreflector te voeren. Dat heeft minister Peijs (Verkeer) in een tussenrapportage over verbetering van de verkeersveiligheid. Om het aantal verkeersdoden te beperken, heeft de minister nog andere initiatieven in voorbereiding zoals een verbod op personenvervoer met aanhangers en aanleg van motorvriendelijke vangrails.
Voor het eerst in jaren steeg het aantal verkeersdoden vorig jaar weer, naar 1088. In 2010 moet dit aantal zijn gedaald tot negenhonderd en voor 2020 is het streven 640.
De witte voorreflector maakt deel uit van een voorstel met meer eisen aan fietsverlichting. De minister is daarover in overleg met de RAI, fiets- en fietsverlichtingsfabrikanten. Het voorstel moet in 2005 klaar zijn.
Bestuurders van langzame motorrijtuigen (onder andere landbouwtrekkers) worden binnenkort verplicht tot een theorietest, later gecombineerd met een praktijkexamen. Ook krijgen alle langzame voertuigen een kenteken.
Uit preventief oogpunt komt er een verbod op vervoer van personen in aanhangwagens. Als voorbeeld noemt de minister een ongeval vorig jaar in Nieuw-Vennep waarbij een aanhanger kantelde en twee kinderen om het leven kwamen. Onder meer corso's en uitbaters van wegtreintjes kunnen een ontheffing krijgen.
Voor motorrijders denkt de minister aan vangrails die zijn voorzien van een extra plank onder de huidige constructie. Motorrijders kunnen daar niet onderdoor schuiven. Verder overweegt de de bewindsvrouw wegbermen zoveel mogelijk obstakelvrij te maken, om aanrijdingen te beperken. Lichtmasten worden bijvoorbeeld niet meer in de buitenbocht geplaatst.
Aspirantbestuurders krijgen de mogelijkheid om tijdens hun rijopleiding ervaring op te doen. Onder begeleiding van een ervaren bestuurder mogen ze extra kilometers rijden in een zogenoemde ervaringsmodule.
Er komt definief een diefstalregister voor fietsen. Kopers kunnen zo zien of hun aangeschafte fiets is gestolen. Het grote aantal diefstallen is voor veel mensen reden om op een oude fiets te rijden. Deze keuze kan de verkeersveiligheid nadelig beïnvloeden, aldus de toelichting.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten