Pagina's

woensdag, april 20, 2005

Onderwijs aan zwakste leerlingen schiet tekort

DEN HAAG - Het onderwijs aan de zwakste leerlingen schiet tekort. Een op de tien leerlingen steekt op school veel te weinig op. Op de groeiende maatschappelijke tegenstellingen spelen lang niet alle scholen goed in. Ze doen te weinig tegen geweld en moeten beter hun best doen leerlingen van verschillende afkomst bij elkaar te brengen.
Dat staat in het Onderwijsverslag 2003/2004 van de Inspectie van het Onderwijs, dat inspecteur-generaal C. Kervezee woensdag heeft aangeboden aan minister Van der Hoeven (Onderwijs).
Hoewel Nederlandse scholieren het in vergelijking met het buitenland goed doen, is er een betrekkelijk grote groep leerlingen die niet goed meekomt. Aan het eind van groep drie van de basisschool kan een op de tien scholieren nog niet goed lezen. Op het eind van de basisschool kan hetzelfde aantal leerlingen niet veel beter lezen dan kinderen die net in groep zes zitten.
De inspectie stelt dat scholen nog beter moeten omgaan met maatschappelijke tegenstellingen. Een op de drie scholen zegt moeite te hebben om in de les kinderen van verschillende afkomst bij elkaar te brengen. Volgens de onderwijsinspectie moet het onderwijs juist de maatschappelijke samenhang vergroten.
De groeiende spanningen in de samenleving komen tot uiting in geweld op school. Op vrijwel alle scholen worden leerlingen en docenten uitgescholden, beledigd, bedreigd en gepest. Dat speelt vooral op scholen met probleemleerlingen: het speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en het vmbo. Leerlingen zijn vooral het slachtoffer, maar ook ouders zijn de dupe. Bij 29 procent van de basisscholen zijn ouders agressief tegen de onderwijzers.
Scholen doen daar nog te weinig tegen, vindt de inspectie. Maar weinig scholen houden alle incidenten systematisch bij en een veiligheidsplan is niet echt gebruikelijk binnen het onderwijs.
De onderwijsinspectie noemt het aantal voortijdige schoolverlaters nog altijd ernstig. Ruim een op de vijf jongeren tussen 20 en 24 jaar is niet voldoende opgeleid. Veel scholen bekommeren zich te weinig om hun zwakste leerlingen en het aantal afhakers houden ze niet goed bij. De problemen beginnen al bij de aanpak van spijbelen. Scholen doen er te weinig aan om dat binnen de perken te houden.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten