Pagina's

zaterdag, april 30, 2005

Prijzenslag supermarkten kost 34.000 banen

De prijzenslag in de supermarkten heeft tot dusver 34 duizend volledige banen gekost. Dat zeggen Laurens Sloot, directeur van de business-school voor de levensmiddelensector EFMI, en Jan-Willem Grievink van adviesbureau CapGemini. NRC Handelsblad schrijft dat zaterdag.
De inkomsten van de levensmiddelensector zijn door de prijzenoorlog met 1,7 miljard euro gedaald. De helft daarvan ging van de winst af; de andere helft werd op het personeel bespaard. 850 miljoen euro gedeeld door 25 duizend euro (dat is wat een arbeidsplaats gemiddeld kost) levert een verlies op van 34 duizend banen, aldus de berekening van Sloot en Grievink.
Die banen zijn niet alleen verdwenen bij de supermarkten, maar ook bij fabrikanten als Unilever en Heineken. Verder zijn veel distributiecentra gesloten: om geld uit te sparen laten supermarkten zich minder vaak bevoorraden.
Sinds de prijzenoorlog in oktober 2003 begon, zijn de prijzen gemiddeld met vier procent verlaagd. Daarnaast berekenen supermarkten de inflatie niet meer door, waardoor de prijsdaling op zes procent uitkomt.
Het einde van de oorlog is nog niet in zicht. Integendeel, Albert Heijn laat in NRC Handelsblad weten dat het dit jaar meer wil besparen dan vorig jaar. Sloot en Grievink verwachten opnieuw banenverlies bij fabrikanten.
Albert Heijn, dat de oorlog begon, heeft zijn marktaandeel in 2004 overigens met niet meer dan 0,2 procent weten te vergroten. Voorlopige winnaar van de prijsslag is Dirk van den Broek/Bas van der Heijden, dat vorig jaar zijn marktaandeel met 0,6 procent zag stijgen.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten