Pagina's

dinsdag, augustus 30, 2005

Peijs trekt NS aan jasje over HSL-Zuid

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen moeten binnen een maand minister Peijs (Verkeer) opheldering geven over problemen bij de snelle treinverbinding Amsterdam-Parijs, de HSL-Zuid, waardoor de eerste treinen veel later dan gepland zouden gaan rijden. Minister Peijs zei dat dinsdag in de Tweede Kamer.
PvdA-Kamerlid Dijksma vroeg de minister door over berichten dat zij vermoedt dat de NS te laat treinen (in Italië) heeft besteld. Daarmee zou zij de zwarte piet voor de dreigende vertraging bij het spoorwegbedrijf leggen, voor 90 procent eigenaar van High Speed Alliance (HSA), die de lijn exploiteert. De andere 10 procent is in handen van KLM.
De eerste HSL-treinen moeten in april 2007 over de lijn denderen. De NS stelde in juli dat vertraging dreigt door te late informatie van het ministerie over de specificaties of voorwaarden voor het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS.
Peijs zei dinsdag dat die voorwaarden met andere Europese landen, met name België en Frankrijk, "als HSL-partners", zijn overeengekomen, alles ten behoeve van een Europese veiligheidsstandaard. Die informatie is tijdig aan HSA geleverd. "Ik verwacht te horen dat de treinen op tijd besteld zijn en dat de apparatuur in de treinen geschroefd kan worden", zei Peijs.
De NS blijft erbij dat Peijs het bedrijf te laat heeft ingelicht over de specificaties voor het beveiligingssysteem. De bestelde hogesnelheidstreinen zijn daarom niet op tijd klaar. De treinen kunnen volgens de NS wel vanaf de geplande openingsdatum rijden, als er een bestaand beveiligingssysteem in het spoortraject wordt gebouwd. Daarover overlegt de vervoerder nu met het ministerie, aldus een NS-zegsman. "Dit verloopt constructief."
Het levert echter wel een extra kostenpost van vele miljoenen euro's op. Het is onduidelijk wie dat moet betalen. De NS zou bovendien "de markt moeten afstruinen" om hogesnelheidstreinen te vinden die over de spoorlijn zouden kunnen rijden. De in Italië bestelde treinen zijn straks alleen toegerust voor het moderne ERTMS.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten