Pagina's

vrijdag, november 11, 2005

'Gezonde producten' breken door

ZALTBOMMEL - Consumenten grijpen in de supermarkten opvallend veel vaker naar artikelen met gezonde eigenschappen. Producten als Becel Pro.activ, Activia, Actimel, Vifit en Yakult groeien als kool. Volgens foodconsultant Anneke Ammerlaan spelen ze in op het groeiende belang dat de consument hecht aan een goede gezondheid. "Bovendien hoeven mensen hun levensstijl niet aan te passen om toch met gezondheid bezig te zijn."
De groei bij deze artikelen is volgens Ronald Laureijsen van onderzoeksbureau IRI Nederland spectaculair. Dit jaar gaat er in de categorie 80 miljoen euro om. Het is een stijging met 64 procent ten opzichte van 2004. De afgelopen jaren is de omzet volgens hem snel opgelopen. "De combinatie van portieverpakkingen en gezondheid doet het goed."
Gezondheid is in de supermarkt met een grote opmars bezig. Het gaat vooral om zuivelartikelen met bacteriƫn die helpen bij de darmflora. Maar de goederen van Becel Pro.activ zorgen bijvoorbeeld voor een lager cholesterolgehalte.
Volgens Laureijsen doen al deze merken het goed. Danone heeft de omzet met Activia het afgelopen jaar zien verdubbelen. "Het is knap om een product in de markt te zetten dat er goed uitziet, darmproblemen helpt oplossen en goed smaakt", oordeelt Laureijsen. "Zo is het met terugwerkende kracht de beste introductie van het jaar 2003, want het genereert de meeste omzet."
Volgens de onderzoeker groeide Yakult het afgelopen jaar met meer dan 50 procent. Het Japanse Yakult is sinds 1994 in Nederland actief. "De snelle groei van de afgelopen periode schrijven wij toe aan goede voorlichting", aldus Martine van der Velde van Yakult. "Er is veel aandacht voor gezonde bacteriƫn in de pers. Bovendien adverteren verscheidene producenten veel. Dat helpt natuurlijk ook."
Yakult heeft de afgelopen jaren veel tijd gestoken in lezingen. "Wij geven door het hele land voordrachten over dit onderwerp. De grote groei begon ongeveer anderhalf jaar geleden. Wij denken dat het nog wel even doorgaat. De afgelopen jaren hebben we dan ook weinig te maken gehad met de prijzenoorlog die in de supermarktwereld woedt. Yakult ligt bijna overal behalve bij de discountketens."
Volgens Ammerlaan sluimeren trends enkele jaren en breken ze dan door. "We worden doodgegooid over gewicht en gezondheid. Consumenten denken dan bij zichzelf: baat het niet dan schaadt het ook niet. Ze raken doordrongen van het feit dat gezonder eten belangrijk is als je op een vitale manier ouder wilt worden."
Ammerlaan denkt dat de populariteit van deze artikelen verder groeit. "Er is grote belangstelling voor. Ik denk dat het aantal nieuwe producten daarom ook flink toeneemt. Het is een makkelijke manier om met je gezondheid bezig te zijn. Accenten verschuiven. Zo raken producten waaraan slechts vitamines zijn toegevoegd een beetje op hun retour."
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten