Pagina's

woensdag, januari 04, 2006

Te veel treinen te laat in 2005

UTRECHT - Vorig jaar reden minder treinen op tijd dan het ministerie van Verkeer van de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft geƫist. De vervoerder zei woensdag dat 84,8 procent van de treinen op tijd reed. De doelstelling was 86,5 procent.
De tegenvallende prestatie van de NS komt niet als een verrassing. Eind november was al duidelijk dat gedurende de eerste elf maanden van afgelopen jaar te weinig treinen op tijd reden. De NS had alleen december om de schade in te halen.
Het spoorbedrijf wijt de slechte prestatie aan het uitzonderlijk hoge aantal rampdagen van de afgelopen maanden. Sneeuw in maart, tropische temperaturen in mei en juni, een aantal grote computerstoringen bij ProRail en ontsporingen bij Amsterdam
Centraal deden de punctualiteit kelderen.
Onderhoud aan het spoor heeft vooral in de weekeinden van 2005 geleid tot extra vertragingen. Verder heeft de angst voor terrorisme bijgedragen aan het aantal vertragingen. Vorig jaar werden verscheidene treinen stopgezet na de vondst van verdachte pakketjes.
Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft al eerder NS opgedragen de problemen met de punctualiteit te onderzoeken. De resultaten hiervan moeten volgens een woordvoerster van het departement nog binnenkomen. Als Schultz ontevreden blijft, kan ze zwaardere sancties opleggen, zoals een dwangsom. Het ministerie
moet de definitieve punctualiteitscijfers nog ontvangen.
"Voor de zoveelste keer heeft de NS zijn afgesproken kwaliteitsnorm niet gehaald", luidde de reactie van reizigersvereniging Rover. De dienstverlening van de NS is weer verslechterd, terwijl de treinkaartjes duurder zijn geworden, aldus Rover. "Het bedrijf is ten dode opgeschreven als er nu niet echt heel snel iets gebeurt."
De vereniging houdt spoorbeheerder ProRail overigens "in hoge mate" verantwoordelijk voor de problemen bij de NS. ProRail onderhoudt onder meer de rails, wissels, bovenleidingen en seinen.
(Bron)

Er zijn elk jaar rampdagen. Het ligt altijd aan iedereen behalve aan NS en de dochterbedrijven. Achterstallig onderhoud is ook niet de verantwoordelijkheid van NS. De treinen uit Amsterdam en Rotterdam vertrekken grotendeels wel op tijd: zo'n 60% doet dat. 40% dus _niet_. En dan krijgen we ook nog 'het trucje'. Je verandert niets aan de dienstregeling, maar je schuift alle vertrektijden op - zodat de vertraging minder is. Slim hoor. En het draagt ook zo ontzettend bij aan de bereidheid om NS te geloven als er gezegd wordt dat er echt hard aan gewerkt wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten