Pagina's

dinsdag, februari 21, 2006

'Online chatten ontwikkelt sociale vaardigheden'

LONDEN - De stuurse tiener die urenlang op zijn kamer zit te internetten, is helemaal niet asociaal en teruggetrokken. Terwijl hij zit te chatten, ontwikkelt hij juist zijn sociale vaardigheden en zijn maatschappelijk bewustzijn. Dat blijkt uit recente onderzoeken, meldde het wetenschappelijk blad NewScientist dinsdag op zijn website.
Veel ouders zijn bang dat tieners door hun oeverloze bezoeken aan chatrooms en forums individualistisch en egocentrisch worden, dat zij een hekel krijgen aan sociale contacten en dat zij nooit maatschappelijke betrokkenheid zullen ontwikkelen. Maar dat klopt helemaal niet, zeggen Amerikaanse wetenschappers van de Northwestern University in de staat Illinois.
Uit twee onderzoeken van online ontmoetingsplaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, blijkt dat internet in de plaats is gekomen van plaatsen waar jongeren elkaar buiten ontmoetten. Zij komen leeftijdgenoten minder vaak tegen in winkelcentra en parken en veel vaker in chatrooms en op forums. De onderzoekers stellen dat regelmatige gebruikers van tienerchatrooms veel meer maatschappelijk betrokken zijn dan hun leeftijdgenoten die niet of minder online chatten.
Vaak doen berichten de ronde over meisjes die via internetcontacten het slachtoffer worden van seksueel misbruik door mannen die zich voordoen als tieners, maar daarbij gaat het om een zeer klein percentage van de internetgebruikers, zeggen de onderzoekers. De Californische onderzoekster Danah Boyd stelt daartegenover dat de meeste tieners op internet actief zijn om contact te krijgen met schoolgenoten en mensen die dezelfde belangstelling hebben. Contacten met vreemden zoeken zij meestal niet. En als vreemden ongewenst contact zoeken, negeren de meeste jongeren dat.
Een op de vijf Amerikaanse tieners heeft zelf een weblog. Het bijhouden van zo'n 'dagboek' is volgens David Huffaker van Northwestern University goed voor de communicatieve vaardigheden. Bloggers leren volgens hem beter hoe ze een verhaal moeten opbouwen en hoe ze contacten kunnen onderhouden met anderen.
De experts zeggen dat ouders hun kinderen moeten blijven waarschuwen voor pedofielen en stalkers op het internet. Maar zij doen er geen goed aan de internettijd van hun zoons en dochters drastisch te beperken omdat die dan allerlei mogelijkheden missen om hun eigen identiteit, hun sociale vaardigheden en leiderschapscapaciteiten te ontwikkelen.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten