Pagina's

zondag, oktober 01, 2006

Fietsersbond en ProRail praten over spoorwegovergangen

HAAREN - De Fietsersbond heeft donderdagavond een aanbod van spoorbeheerder ProRail geaccepteerd om in overleg te treden over de dreigende sluiting van honderden spoorwegovergangen in Nederland.
Bij de bond was daarover eerder dit jaar grote onrust onstaan toen een rapport verscheen met daarin uitgewerkte plannen voor de sluiting van 27 van de 53 overgangen op de sporen tussen Vught, Boxtel en Tilburg. Het project in de Meierij vormt een proef voor de rest van Nederland.
ProRail wist donderdag op een bijeenkomst in Haaren de aanwezige belangenverenigingen (fietsers, wandelaars, ruiters, bewoners, natuurbeschermers) te overtuigen dat de ideeën nog in de kinderschoenen staan. Iedereen werd uitgenodigd om mee te denken.
De spoorbeheerder wil veel overgangen sluiten om ongevallen en vertragingen te voorkomen. In de Meierij dreigt het autoverkeer bovendien dicht te slibben als er niets gebeurt. De provincie denkt ervover treinen in Noord-Brabant met metrofrequentie te laten rijden. De spoorbomen in de Meierij zijn in dat geval de helft van de tijd gesloten, aldus het eerdere onderzoek.
Buurtschappen in het gebied maken zich zorgen omdat dorpsgenoten aan weerszijden van het spoor voor elkaar onbereikbaar worden. De Fietserbond constateerde donderdag alvast dat de meeste ongevallen op overwegen worden veroorzaakt door autoverkeer. De bond stelt daarom bijvoorbeeld voor om overgangen alleen te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.
(Bron)

Plannen is een vak. We hebben hier in het westen van de wijk een kanaal. Met veel bruggen, die enigszins ehm... Hoe zeg je dat. Nee, ze zijn niet verrot, nee, ze staan niet op instorten, neeneenee, ze zijn niet gevaarlijk, en ja, op sommige plekken zijn voor de zekerheid wat extra planken bovenop de brugoppervlakken gespijkerd.
Maar er hangen sinds kort wel alarmerende borden dat er alleen voetgangers en fietsers over mogen. (Auto's kunnen er niet eens komen.) Brommers mogen blijkbaar niet, en zeker scootmobielers niet, wegens te zwaar. Een scootmobiel kan op 2 plekken de wijk uit naar het westen, aan de zuidkant en aan de noordkant van de wijk, best te doen, maar wel om als je in het midden woont.
Toen jaren terug al eens werd aangekaart dat de staat en vooral het onderhoud van de bruggen ondermaats waren, werden de brave burgers afgedaan als zeurkousen: de gemeente wist heus wel hoe bruggen te onderhouden.
En wat nu de plannen zijn met die bruggen, niemand schijnt het te weten. Over elk gat dat er in valt maar weer een extra plankje timmeren? Je vullingen rammelen nu al zowat uit je kiezen als je erover fietst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten