Pagina's

zondag, december 10, 2006

Nieuwe dienstregeling NS soepel van start

AMSTERDAM - De nieuwe dienstregeling van de NS is zondagochtend soepel van start gegaan. In de eerste uren van het nieuwste spoorboekje deden zich geen noemenswaardige problemen voor. Dat maakte een woordvoerder van de NS zondagochtend bekend.
Op drie trajecten kunnen reizigers nog geen gebruikmaken van het nieuwe rooster. Tussen Groningen en Delfzijl, Groningen en Roodeschool en tussen Doetinchem en Winterswijk reden zondagochtend geen treinen vanwegen uitgelopen werkzaamheden aan het spoor. Tegen 10.00 uur waren de werkzaamheden afgerond en werd het treinverkeer opgestart. Op station Amsterdam Bijlmer zijn na werkzaamheden twee sporen niet bereikbaar.
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen noemde het beeld van zondagochtend "een beetje vertekend, omdat er veel minder treinen rijden dan op een doordeweekse dag". Op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling rijden ongeveer 4000 treinen op het Nederlandse spoor.
NS-medewerkers constateerden zondagochtend dat niet alle gele vertrekstaten op de stations zijn verwisseld. "In de nacht van zaterdag op zondag moesten alle 3400 vertrektijdenschema's worden vervangen. Op sommige plaatsen blijkt dat er een of twee zijn overgeslagen." Volgens de NS worden de vergeten schema's zo snel mogelijk alsnog vervangen door nieuwe. Station Almere Muziekwijk werd helemaal overgeslagen, daar hangen alleen nog oude schema's.
De spoorwegen meldden dat een trein zondagmorgen een extra stop maakte op station Geleen-Oost. De machinist wist niet zeker of hij daar volgens de nieuwe dienstregeling wel of niet moest stoppen.
De oude dienstregeling van de NS dateert uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Volgens de NS is in 36 jaar tijd enorm veel veranderd op het spoor. Zo zijn er tientallen stations bij gekomen en rijden er veel meer treinen.
De vervoerder verwacht bovendien dat de mobiliteit in Nederland nog verder gaat toenemen. Om alle reizigers van dienst te zijn moet de dienstregeling met zijn tijd meegaan, meent de NS.
In de nieuwe dienstregeling is het aantal verbindingen volgens de NS uitgebreid en er rijden, vooral in de Randstad, meer treinen per uur. Ook zou de nieuwe dienstregeling minder gevoelig zijn voor de gevolgen van storingen.
Het nieuwe spoorboekje stuit op veel kritiek. Reizigersverenigingen en politieke partijen verwachten slechte aansluitingen en bekritiseren de verbinding met het noorden en oosten van het land. Ook zouden reistijden langer worden en moet vaker worden overgestapt.
De Kamer debatteerde een aantal keer over de dienstregeling. Staatssecretaris Melanie Schultz (VVD) keurde op 15 augustus plotseling en zonder overleg met de Tweede Kamer de nieuwe NS-dienstregeling goed. De Kamer was daarover verontwaardigd.
Ook busbedrijven passen hun dienstregeling aan. Zo worden de tijden zo veel mogelijk afgestemd op die van de treinen. In Noord-Brabant sluiten de bussen en treinen de eerste weken op zeker zestien punten niet goed op elkaar aan.
Door de problemen met de aanbesteding werd pas laat duidelijk dat BBA en Arriva het vervoer in de provincie gaan verzorgen. Zij hadden niet voldoende tijd om een dienstregeling in elkaar te zetten. Uiterlijk 7 januari moeten ook in Noord-Brabant de bussen volgens een nieuw rooster rijden.
Net als in Nederland wordt zondag in Duitsland een nieuwe dienstregeling voor de spoorwegen ingevoerd. Door de verandering zullen de reistijden op veel trajecten korter worden.
Ook zet de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn op een aantal belangrijke routes meer treinen in.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten