Pagina's

dinsdag, februari 20, 2007

'Supermarkten doen onvoldoende voor gezond eetpatroon'

HAARLEM - De tien grote supermarktketens maken het kun klanten moeilijk om te kiezen voor een gezonde voeding. DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst, blijkt uit het 'Super Gezond onderzoek' van de Consumentenbond.
Albert Heijn scoort als enige een voldoende, al is ook daar nog ruimte voor verbetering.
Directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond overhandigde het rapport dinsdag in Haarlem aan Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten.
Volgens het onderzoek hebben de supers vooral ongezonde producten in de aanbieding en wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips.
Verder kan de etikettering van de huismerken beter, net als de samenstelling van de producten. Het CBL vindt het onderzoek nogal eenzijdig. "Die negatieve toon is helemaal niet nodig", zegt Jansen. "Er gebeurt juist heel veel als het gaat om etikettering en het aangeven van voedingswaarde. De kassa is maar een klein deel van de winkel. Bovendien is daar ook suikervrije kauwgom beschikbaar. Wie de supermarkt binnenkomt, ziet meteen een enorm schap groenten en fruit."
De Consumentenbond bezocht per keten twintig filialen. Alle supermarkten werden beoordeeld op etikettering en aanprijzing. Dit laatste aspect is meegenomen omdat de gezonde keuze wordt bevorderd als die producten ruim voorhanden, opvallend gepresenteerd en betaalbaar zijn.
Als enige doet Albert Heijn het volgens de bond goed op het gebied van etikettering van huismerkproducten. Het aantal calorieën per portie wordt alleen door Albert Heijn en C1000 op het etiket vermeld. Geen enkele winkel geeft duidelijk informatie over het zoutgehalte.
Lidl en C1000 hebben relatief meer gezonde producten in de aanbieding dan de andere winkels. Vooral bij de kassa's van Albert Heijn, C1000 en Super de Boer ligt vaak koek en snoep.
De Consumentenbond vindt volledige etikettering en een ruimer aanbod van gezonde producten een goed voorbeeld om het klanten makkelijker te maken voor gezond te kiezen. De bond wijst op het actieplan van het CBL, dat er vanuit gaat dat vier miljoen dagelijkse klanten uitdrukkelijk voor gezonde producten komen.
Eens per jaar zou uit een onafhankelijk onderzoek moeten blijken of verbeteringen bij de supers effect hebben, meent de Consumentenbond.
(Bron)

Gelukkig is het niet onze eigen verantwoordelijkheid wat we kopen en eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten