Pagina's

zondag, juli 22, 2007

Reizigers uiten onvrede over spoorboekje 2008

AMERSFOORT - De vertraagde oplevering van het station Amsterdam Hemboog en van HSL-Zuid zorgen ervoor dat het spoorboekje voor 2008 niet optimaal is. Dat stellen de consumentenorganisaties donderdag in een advies aan de Nederlandse Spoorwegen.
De nieuwe dienstregeling gaat begin december in. De belangenorganisaties van reizigers, onder wie Rover, de Consumentenbond en de Landelijke Studentenvakbond, hopen dat de Nederlandse Spoorwegen hun suggesties overnemen.
De organisaties zijn teleurgesteld over het feit de treindienst op de lijn Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam-Schiphol niet wordt verbeterd, zoals eerder wel was toegezegd. Oorzaak is het nieuwe station Amsterdam Hemboog, nabij Amsterdam Sloterdijk. ProRail slaagt er niet in om de perrons van het nieuwe station op tijd klaar te krijgen, waardoor de plannen van NS vooralsnog niet doorgaan.
Zonder de Hembooghalte is het voor NS commercieel niet aantrekkelijk om het aantal treindiensten op dit traject te verhogen. De consumentenorganisaties vinden dat het Rijk desnoods geld moet bijpassen, zodat er alsnog meer treinen kunnen gaan rijden. "De Rijksoverheid is immers in gebreke gebleven bij het tijdig realiseren van de overeengekomen infrastructuur".
De belangenclubs maken zich grote zorgen "over de dreigende impact" van onderhoudswerkzaamheden op de dienstregeling. Ze willen in een eerder stadium meepraten over de planning van werkzaamheden en de gevolgen daarvan voor de reiziger.
Verder zijn ze niet helemaal content met de plannen voor het nachtnet van en naar Noord-Brabant. De nachttreinen Tilburg-Den Bosch en Den Bosch-Utrecht sluiten slecht op elkaar aan volgens de huidige planning, waardoor lange wachttijden dreigen te ontstaan voor overstappers. "Gezien de ruimte in de rijtijden zou hier een mouw aan te passen moeten zijn", vinden Rover en consorten.
Een woordvoerder van NS liet donderdag weten dat zijn werkgever het advies gaat bestuderen en zal kijken of er mogelijkheden zijn om tegemoet te komen aan de wensen van de consumentenorganisaties.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten