Pagina's

zondag, juli 15, 2007

Reizigers willen betere informatie van NS

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen moeten hun klanten bij ontregelingen van het treinverkeer beter informeren, zodat de gevolgen beperkt blijven. Dat lieten de belangenorganisaties van reizigers in het openbaar vervoer weten in een toelichting op de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek NS, dat vrijdag werd gepubliceerd.
Treinreizigers lopen volgens de belangenclubs nog te vaak vertraging op. De drastisch aangepaste dienstregeling die NS eind vorig jaar invoerde, heeft niet geleid tot een stijging van de punctualiteit, menen onder meer reizigersvereniging Rover, ANWB, Consumentenbond en Landelijke Studentenvakbond.
"Over de informatie bij ontregelingen is slechts 49 procent tevreden", aldus de organisaties. "Grootste probleem is nog steeds het op tijd rijden. Het aandeel reizigers dat daarover tevreden is, nam toe tot 43 procent."
Daar staat tegenover dat reizigers over het algemeen tevreden zijn over het reizen met NS. Ongeveer 69 procent van de geënquêteerden geeft het bedrijf een rapportcijfer van 7 of hoger.
NS legt de ontwikkeling van de klantoordelen op het gebied van ontregelingen en punctualiteit totaal anders uit dan de consumentenorganisaties. Het bedrijf wijst er liever op dat de rapportcijfers op deze deelgebieden op het hoogste niveau in jaren liggen.
Het vervoersbedrijf erkent desondanks al langer dat de informatievoorziening beter moet. De spooronderneming wil dat onder meer bereiken door treincoupés te voorzien van beeldschermen met actuele reisinformatie.
Een woordvoerder van NS nuanceert de kritiek van de belangenorganisaties van reizigers door te wijzen op de positieve effecten van de nieuwe dienstregeling. "Het percentage reizigers dat hun aansluiting haalde, is flink gestegen.
Daarnaast is het aantal treinen met tweehonderd per dag toegenomen en hebben we 3 tot 4 procent meer reizigers vervoerd. Het goederenvervoer is de afgelopen jaren ook verdubbeld, terwijl er geen extra spoor is bijgekomen. Er moet dus meer treinverkeer over hetzelfde spoor. De nieuwe dienstregeling zorgt ervoor dat dat alemaal kan."
Rover, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer, is ook teleurgesteld in de NS. De organisatie is er niet blij mee dat de twee ritten per dag van de Beneluxtrein met ingang van maandag vervallen. De uurdienst tussen Amsterdam en Brussel kampt met een tekort aan locomotieven.
De trein die normaal gesproken om 10.26 uur vertrekt vanuit Amsterdam, rijdt tot en met 31 augustus niet, net als de trein die om 13.40 uur richting Nederland vertrekt vanuit Brussel.
Van de twaalf locomotieven die geschikt zijn om te rijden op zowel Nederlands als Belgisch spoor, is bijna de helft kapot.
Rover vindt samen met de Belgische zusterorganisatie BTTB dat de Nederlandse Spoorwegen en de Belgische spooronderneming NMBS vervangende treinen moeten inzetten. "Midden in het drukke vakantieseizoen en zonder voldoende compensatie een trein tussen beide steden opheffen is voor de reizigers niet aanvaardbaar", aldus Rover.
NS heeft volgens een woordvoerder aangeboden om locomotieven in te zetten die straks worden gebruikt op HSL-Zuid. Tot nog toe heeft de NMBS geen gebruik gemaakt van dat aanbod. De reden daarvoor is onbekend. De NMBS was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar.
Tussen Rotterdam en Roosendaal zet NS de komende anderhalve maand wel twee extra intercity's in, zodat reizigers van en naar Zeeland hun aansluiting niet missen.
Dat is slechts een pleister op de wonde voor Rover en BTTB. Zij vinden dat het steeds slechter gaat met de Beneluxtrein. "Regelmatig valt hij uit en als hij wel rijdt, zijn er meestal veel te weinig zitplaatsen", aldus Rover.
"Het komt geregeld voor dat passagiers tussen Rotterdam en Antwerpen moeten staan. De laatste maanden wordt het met de Beneluxtrein van kwaad tot erger".
(Bron)

Uit ervaring: bij flinke problemen kun je vaak niet méér info geven dan dat er niets rijdt en dat je het direct zult melden als er nieuws is.
Dat voelt als te weinig informatie, maar meer is er dan domweg niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten