Pagina's

dinsdag, augustus 21, 2007

Gelderland dreigt Connexxion met dwangsom

ARNHEM - De provincie Gelderland dreigt vervoerder Connexxion met een dwangsom van 10.000 euro per dag, als het openbaar vervoerbedrijf er niet in slaagt om vanaf 1 september nieuwe treinen te laten rijden op het traject Ede-Amersfoort, de zogenoemde Valleilijn.
Als in september blijkt dat de vervoerder zich door gebrek aan treinen niet aan de afgesproken dienstregeling kan houden, legt de provincie ook daarvoor een boete op.
Dat staat in een brief die Gedeputeerde Staten dinsdag aan Connexxion hebben verzonden. De provincie is "zeer teleurgesteld" over de handelwijze van Connexxion en verwijt de vervoerder "ernstige nalatigheid" in het maken van afspraken met de NS.
Gelderland gunde Connexxion vorig jaar de concessie van de Valleilijn, omdat deze vervoerder het scherpste aanbod deed. Nu blijkt dat Connexxion die beloftes niet kan nakomen. Dat heeft de vervoerder aan de provincie laten weten.
De beloofde nieuwe Protostreinen zijn niet op 1 september klaar, omdat een toeleverancier van de treinenbouwer failliet ging. Connexxion huurde tot eind van deze maand treinen van de NS, maar die wil deze toestellen zelf weer gaan gebruiken.
Mogelijk kan de vervoerder tijdelijk oude dieseltreinen van de NS huren, maar dat is nog erg onzeker.
Gelderland vindt dat Connexxion de afspraken moet nakomen. De vervoerder moet een noodplan maken, waaruit blijkt dat er vanaf 1 september voldoende en ook snelle treinen blijven rijden op de Valleilijn. Mocht dit noodplan onvoldoende zijn, dan volgt ook daarvoor een boete.
"De reizigers dreigen een probleem te krijgen doordat Connexxion risico's verkeerd heeft ingeschat. De provincie vindt dat absoluut niet acceptabel", aldus verantwoordelijk gedeputeerde Marijke van Haaren. Connexxion heeft vijftien dagen de tijd gekregen om te reageren.
Connexxion houdt rekening met een boete, aldus een woordvoerder, omdat vast staat dat er op 1 september geen nieuwe treinen zullen rijden. Maar de vervoerder rekent er op dat de eerste twee Protostreinen half september wel beschikbaar zijn. "En dan rijden op de Valleilijn de modernste treinen ter wereld'', zegt de woordvoerder.
Connexxion gaat er van uit dat er voor de periode tot eind november, als alle Protostreinen klaar zijn, een regeling te treffen valt met de NS. Het bedrijf heeft vijftien dagen de tijd gekregen om een noodplan te maken.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten