Pagina's

dinsdag, januari 08, 2008

Rover eist stopzetten gebruik ov-chipcard

AMERSFOORT - Reizigersvereniging Rover vindt dat het gebruik van de ov-chipcard direct moet worden opgeschort. Rover reageert daarmee op het dinsdag bekend geworden nieuws dat hackers de werking van de chip in de ov-chipcard hebben ontdekt.
Wat betreft Rover wordt de ov-chipcard pas weer in gebruik genomen als helemaal duidelijk is hoe de problemen rond het hacken zijn opgelost.
"We vrezen dat je nu een kaart kunnen kopiƫren en zo kunt reizen op kosten van een ander. Elektronisch zakkenrollen dus. Volgens ons is het niet de bedoeling dat reizigers financiƫle risico's lopen", aldus Rover.
De nieuwe ov-kaart wordt in Rotterdam en omgeving getest voordat ook de rest van Nederland ermee kan reizen. Dat testen verloopt niet zonder problemen.
Ook daarom wil Spithorst dat de kaart niet meer wordt gebruikt tot ook al deze fouten zijn opgelost. Volgens Rover gaat het dagelijks ongeveer duizend keer niet goed met afrekenen.
"Reizigers raken regelmatig hun borg kwijt. Bij het instappen wordt 4 euro afgeschreven en bij het uitstappen moeten ze het verschil tussen deze borg en de ritprijs terug op de kaart krijgen.
Maar dat gaat zeer regelmatig mis. We hebben de RET gevraagd hoe vaak dat probleem zich per dag voordoet, maar het vervoerbedrijf heeft deze vraag nog niet beantwoord."
TNO gaat een onafhankelijk onderzoek doen naar de veiligheid van de ov-chipkaart. Een woordvoerster van Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de ov-chipkaart in Nederland invoert, kondigde dat dinsdag aan.
Ze verwacht dat het onderzoek door TNO "enkele weken" in beslag zal nemen. "Wij hopen in de loop van februari uitsluitsel te krijgen."
Openbaarvervoersbedrijf RET is blij met het onderzoek van TNO. De Rotterdamse vervoerder heeft contact gehad met de producent. TLS heeft verzekerd dat de ov-chipkaart veilig is, zei een woordvoerder van de RET.
De vervoerder staat daarom nog vierkant achter het nieuwe vervoersbewijs. Rotterdam is de proeftuin voor het nieuwe ov-bewijs.
De Duitsers hebben een kleine schakel in de totale keten van beveiligingsmaatregelen gehackt. Zij konden hierbij zeker niet bij persoonlijke gegevens komen, licht hij toe.
In Trans Link Systems werken vijf grote openbaarvervoerbedrijven, waaronder de RET, samen.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten