Pagina's

donderdag, oktober 23, 2008

'Onderhoud spoor moet beter'

RIJSWIJK - De veiligheid op het spoor komt in het gedrang door gebrekkig onderhoud. Er zijn te weinig bekwame onderhoudsmonteurs. Een woordvoerder van FNV Bondgenoten bevestigt donderdag een artikel hierover in het Nederlands Dagblad.
De bond hield een enquĂȘte onder 1200 spoorwerkers.
Ruim de helft van de ondervraagden zegt dat er te weinig mensen zijn om het onderhoud aan wissels, rails en dwarsliggers goed te doen.
Veel deskundige onderhoudswerkers hebben een andere baan gezocht omdat er steeds meer 's nachts en in het weekeinde gewerkt moet worden. Daar hebben ze geen zin in. Hun vervangers zijn meestal ingehuurde krachten zonder 'spoorkennis'.
Volgens FNV Bondgenoten loopt vooral bij de treinknooppunten Utrecht en Amsterdam de kwaliteit van het spoor terug door gebrekkig onderhoud.
Omdat daar zoveel treinen rijden is het vaak lastig om onderhoud te doen. Maar ook in andere regio's is het lastig om onderhoud te doen op het steeds drukker gebruikte spoorwegnet.
Volgens FNV Bondgenoten probeert spoorbeheerder ProRail de kosten van het spooronderhoud over de totale levensduur van het spoor te minimaliseren. ProRail wijst in een reactie met klem de twijfels over de kwaliteit, veiligheid en de stand van onderhoud van de hand.
De spoorbeheerder erkent dat er een spanning is tussen de capaciteit voor het rijden van treinen en onderhoud. Bovendien kan door nieuwe technieken in kortere tijd meer onderhoud worden gedaan.
Reizigersvereniging Rover vindt dat ProRail de klachten, als die kloppen, serieus moet nemen. In de Tweede Kamer loopt al langer discussie over de 'klem' tussen meer treinen te laten rijden en dat veilig te blijven doen. Maar de meningen over een aanpak lopen nogal uiteen.
De ChristenUnie bepleit een gezamenlijke strategie van partijen om voldoende vakmensen te behouden voor het spoorwerk, met een actieve rol voor verkeersminister Camiel Eurlings. De PvdA ziet in het verhoogde spoorbudget van 4,5 miljard ruimte om te investeren in nieuwe technieken.
Eerdere suggesties van de minister om in overleg met Sociale Zaken de veiligheidseisen te versoepelen, wijst de PvdA af. De SP spoort Eurlings juist aan een eind te maken aan de hoge werkdruk van spoorwegwerkers. ProRail zou het werk ook beter moeten belonen. Het CDA is terughoudend.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten