Pagina's

dinsdag, januari 20, 2009

'Poortjes op stations waar het nodig is'

UTRECHT - Het is nooit de bedoeling geweest alle stations te voorzien van poortjes. Waar het nuttig en nodig is, komen ze.
Dat zegt de NS in reactie op een onderzoek van dagblad Trouw en Nu.nl, waaruit blijkt dat de meerderheid van de stations in Nederland geen ov-chippoortjes krijgt.
Het is volstrekt nutteloos poortjes neer te zetten bij een ''plank in de wei'', aldus een woordvoerder. Hij doelt daarmee op stations die uit een perron langs de rails bestaan.
De bedoeling van de poortjes is de sociale veiligheid te vergroten. Zes jaar geleden liet de NS weten poortjes te plaatsen op bekende agressielijnen, die alleen met een geldig toegangsbewijs gepasseerd konden worden.
Inmiddels zijn er ook veel andere maatregelen genomen om de sociale veiligheid te verbeteren, aldus de woordvoerder. Maar waar het nodig is, komen de poortjes, benadrukt hij.
Op stations waar nog volop wordt verbouwd, worden ze nu niet neergezet, maar als het nodig is in een later stadium wel.
Dat geldt ook voor plaatsen waar zich nu geen problemen voordoen, maar over een jaar of vijf misschien wel. Dan komen ook daar toegangspoortjes.
In de Tweede Kamer zeggen zowel regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie, als oppositiepartij SP hetzelfde.
''Dat zou onbetaalbaar worden, want dan zouden er bij veel kleinere, makkelijk toegankelijke stations hekken moeten komen om ze af te sluiten'', aldus CDA'er Jan Mastwijk.
''Het aantal in- en uitstappers op het platteland rechtvaardigt die kosten niet'', aldus Ernst Cramer (ChristenUnie).
''Maar de NS moet zich niet rijk rekenen. Ze zetten wel veiligheidteams in, maar de NS moet het fysiek toezicht in de trein niet afschaffen als de ov-chipkaart er eenmaal is. De conducteur moet blijven'', is Mastwijk het met SP-collega Emile Roemer eens.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten