Pagina's

vrijdag, oktober 30, 2009

Nederlandse man vindt boodschappen doen leuk

AMSTERDAM - De Nederlandse man houdt van boodschappen doen. Slechts vijf procent geeft aan een hekel te hebben aan dit bijna dagelijkse ritueel. Een derde van de mannen doet de boodschappen zelfs met plezier.
Dit blijkt uit onderzoek van Discovery Channel naar het aankoopgedrag van de Nederlandse man. Hiertoe werden 1800 mannen uit het Discovery Channel-panel ondervraagd.
Bijna driekwart van de samenwonende mannen doet boodschappen met zijn partner en niet omdat dit moet, maar omdat zij dit gezellig vinden. Zelfs het boodschappenlijstje wordt samen opgesteld.
Bij een vijfde van de stellen is het de man die de meeste boodschappen doet, zodat de vrouw tijd heeft voor andere dingen. Maar hoe gezellig de mannen het tripje naar de supermarkt ook vinden, ze willen wel weer na een half uur op straat staan.
Mannen die liever in hun eentje boodschappen doen, geven tijdsbesparing als belangrijkste reden. De meeste mannen doen het liefst meerdere malen per week ’s avonds boodschappen, zodat ze in het weekend tijd hebben voor andere zaken.
De helft van de ondervraagden geeft aan regelmatig te zwichten voor aanbiedingen, vooral samenwonende mannen zijn gevoelig voor prijsknallers. Als mannen met honger door de supermarkt lopen, koopt ruim de helft meer dan de bedoeling was.
Geen man kan meer zonder de supermarkt. 97 procent van de mannen doet hier zijn aankopen. Slechts een kwart van de mannen komt nog wel eens in een speciaalzaak.
De markt is voor de man al helemaal onbekend terrein. Slechts een op de tien mannen zet voet op de markt, en dan vooral voor de Vietnamese loempia’s.
Negen op de tien mannen koopt producten in een online winkel. Driekwart van de mannen koopt regelmatig spullen op veilingsites zoals marktplaats. De populairste artikelen die online aangeschaft worden zijn elektronica, computers en auto’s.
De Nederlandse man doet een aankoop het liefst zelf, of in gezamenlijk overleg. In sommige gevallen is het voor de mannen heel duidelijk, dat zij degenen zijn die de aankoopbeslissing nemen, bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe computer (71 procent), een internetabonnement (62 procent), elektronicaproducten zoals een mp3speler (61 procent) en bier (56 procent).
Hierbij staan A-merken vaak centraal. Vooral bij bier en elektronica producten krijgen de A-merken de voorkeur.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten