Pagina's

vrijdag, oktober 09, 2009

Ralph Lauren door het stof om graatmager model

AMSTERDAM – Ralph Lauren blijkt ook niet vies van Photoshoppen: voor een campagne voor de Blue Label-collectie van het merk werd model Filippa Hamilton zelfs zo dun gemaakt dat haar hoofd groter zou zijn dan haar middel.
De website Boing Boing plaatste de foto en veroorzaakte hiermee een rel op internet. Voor Ralph Lauren een reden om te dreigen met juridische stappen: de website had door plaatsing van de foto immers inbreuk gemaakt op het auteursrecht.
Boing Boing weigerde de foto te verwijderen. De reproductie was rechtvaardig, zo meenden zij, omdat deze nieuwswaarde had. “En in plaats van te reageren op pogingen onze kritiek te kop in te drukken met juridische dreigementen, gaan we de spot met ze drijven”, ze schreef Cory Doctorow als reactie op de site.
Ralph Lauren kwam hierop tot inkeer. “Al 42 jaar werken we aan een merk dat gebaseerd is op kwaliteit en integriteit”, aldus een woordvoerder. “Na verder onderzoek hebben we geconcludeerd dat wij verantwoordelijk zijn voor de verkeerde beeldvorming en -fotobewerking, die hebben geresulteerd in een verwrongen afbeelding van een vrouwenlichaam.”
Het merk heeft voor de toekomst beterschap beloofd.
De discussie over graatmagere modellen heeft nog nooit zo sterk gewoed. Op meerdere niveaus binnen de modewereld wordt het fenomeen steeds kritischer bejegend.
Verschillende landen overwegen inmiddels een waarschuwingslogo voor gephotoshopte afbeeldingen. Tegelijkertijd stappen steeds meer toonaangevende tijdschriften af van de zogenaamde size zero. Het bestverkochte vrouwentijdschrift uit Duitsland, Brigitte, heeft zelfs besloten helemaal geen modellen meer te gebruiken.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten