Pagina's

donderdag, november 05, 2009

Treinverkeer België ligt stil door staking

BRUSSEL - Het treinverkeer in België ligt zo goed als stil. Het spoorwegpersoneel heeft massaal gehoor gegeven aan de oproep van de vakbonden om te staken.
Dat heeft Pierre Lejeune van de bond ACOD Spoor donderdagmorgen vroeg laten weten. De staking begon woensdagavond om 22.00 uur en duurt 24 uur.
De bonden protesteren met de staking tegen een sanering bij de vrachtafdeling van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, waardoor volgens de bonden duizenden banen verloren dreigen te gaan.
Overleg tussen de NMBS-directie en de bonden om tot een vergelijk te komen, heeft geen resultaat opgeleverd.
Een woordvoerder van spoorwegbeheerder Infrabel liet weten dat de schaarse treinen die rijden vertraging hebben. Ook kunnen die niet het hele traject afleggen.
Door de staking is ook het internationale spoorwegverkeer ernstig verstoord. De Thalys tussen Amsterdam en Parijs rijdt niet en de intercity van Amsterdam naar Brussel gaat niet verder dan Roosendaal.
De staking duurt tot donderdagavond 22.00 uur. Ook daarna verwacht Infrabel nog problemen. ''Achtergebleven treinen blokkeren dan de perrons nog'', aldus de de zegsman van de spoorwegbeheerder. Vrijdagochtend zou het treinverkeer weer volgens schema moeten verlopen.
Ook het goederenvervoer over het spoor tussen Nederland en België volledig stil. Voor DB Schenker, de grootste Nederlandse goederenvervoerder over het spoor, betekent dit dat donderdag zo'n twintig treinritten niet uitgevoerd kunnen worden. Dat liet een woordvoerder van het bedrijf weten.
Hoe groot de schade is die het bedrijf door de staking lijdt, durfde de woordvoerder nog niet te voorspellen. Omdat de staking was aangekondigd zijn in overleg met klanten zoveel mogelijk ritten anders ingepland. DB Schenker rijdt onder meer treinen naar de Volvo- en Opel-fabrieken in België.
Spoorbeheerder ProRail bevestigde dat goederenvervoer tussen Terneuzen en Gent en vervoer via de havenspoorlijn vanuit Rotterdam richting België onmogelijk is.
Volgens goederenspoorbeheerder Keyrail gaat 6 procent van de treinen uit de Rotterdamse haven via de havenspoorlijn naar België.
In België was donderdag veel kritiek te horen op de staking, die 365.000 forenzen dupeerde. Volgens de krant Het Laatste Nieuws levert de actie een schade van 70 tot 100 miljoen euro op.
Zowel de werkgevers als de consumentenorganisatie klagen. De liberalen in het Belgisch parlement drongen aan op een hervorming van het stakingsrecht, waardoor spoorwegpersoneel niet meer in één klap het hele land zou kunnen platgooien.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten