Pagina's

woensdag, april 14, 2010

Winkels oneerlijk over garantie

AMSTERDAM - Consumenten die een wasmachine of dvd-speler kopen in een winkel hebben vaak meer recht op garantie dan de winkel doet voorkomen. Veel winkels perken ten onrechte de garantierechten in, blijkt uit onderzoek van de Consumentenautoriteit.
De autoriteit spitte de afgelopen maanden de algemene voorwaarden en andere documenten door waarmee bedrijven aangeven welke rechten consumenten hebben op een goed product.
Dat gebeurde bij achttien grote ketens die consumentenelektronica verkopen. Deze bedrijven hebben in totaal 3800 vestigingen in Nederland.
Gebleken is dat het recht op garantie dat deze bedrijven geven veel beperkter is dan waar consumenten recht op hebben op basis van de wet. Bij tien ondernemingen met in totaal vijftienhonderd winkels werden 21 overtredingen geconstateerd.
"We zien dat er op papier veel mis is met de manier waarop winkels met hun klanten communiceren over hun rechten", zegt directeur van de Consumentenautoriteit Bernadette van Buchem. "Als het op papier niet klopt, gaan we ervan uit dat het voor de consument in de praktijk moeilijk zal zijn om zijn recht te halen."
Bij de helft van de gevallen werden de wettelijke rechten onjuist vermeld. Zo waren winkeliers niet bereid om meer garantie te geven dan de fabrieksgarantie, terwijl de consument ook daarbuiten altijd recht heeft op een goed product.
In zeven gevallen werden financiƫle drempels opgeworpen voor consumenten die hun recht willen halen, zoals het in rekening brengen van onderzoeks-, reparatie- en verzendkosten.
Ook werden in vijf gevallen allerlei voorwaarden gesteld aan de manier waarop consumenten hun gebrekkige product moeten retourneren. Bijvoorbeeld binnen veertien dagen na aankoop met de kassabon en in een onbeschadigde verpakking. Terwijl de wet slechts voorschrijft dat de consument het gebrek 'binnen een redelijke termijn na constatering ervan' moet melden.
De meeste bedrijven hebben in middels hun informatie aangepast aan de regels. Eind mei moet alles in orde zijn. De Consumentenautoriteit gaat handhavend optreden tegen bedrijven die hun garantievoorwaarden dan nog niet hebben aangepast.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten