Pagina's

vrijdag, augustus 13, 2010

Vrachtwagen met vliegtuig klem op viaduct

KAAG - Een historisch Douglas C47 vliegtuig, bestemd als rekwisiet voor een musical, is in de nacht van donderdag op vrijdag klem komen te zitten op de A44. Bij Kaag (Zuid-Holland) liep het transport vast op een viaduct.
De Douglas was voorafgaand aan het transport al ontdaan van het grootste deel van zijn vleugels, maar vermoedelijk was het toestel toch nog te breed voor het viaduct.
Het historische vliegtuig was op weg van het openluchtmuseum Bevrijdende Vleugels in Best naar voormalig vliegveld Valkenburg in de buurt van Leiden.
Het zou gebruikt worden voor de musicalvoorstelling Soldaat van Oranje, die vanaf 30 oktober wordt opgevoerd in een hangar op het vliegveld.
New Productions, dat de musical produceert, had het toestel 'besteld'. Volgens een woordvoerster van het bedrijf reed de dieplader waar de kist op stond een speciale route, juist om te voorkomen dat er iets mis zou gaan.
''Op papier zou het allemaal moeten passen. We weten niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, daar moet zeker onderzoek naar worden gedaan'', aldus de zegsvrouw.
Het ongeval gebeurde rond kwart voor een 's nachts. Na een urenlange bergingsoperatie, waarbij de restanten van de vleugels werden losgeslepen, kon het vliegtuig met een hijskraan op een andere vrachtwagen worden gezet en zijn reis volbrengen. Of het nog gebruikt kan worden voor de musical, is nog onduidelijk.
De C47 ('Skytrain') van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Douglas deed in de Tweede Wereldoorlog volop dienst als transportvliegtuig. Vanaf de jaren '30 werd het propellervliegtuig als Dakota ook volop gebruikt in de burgerluchtvaart.
De 'Soldaat van Oranje' over wie de musical gaat, Erik Hazelhoff Roelfzema, was in de oorlog verzetsstrijder, piloot en adjudant van koningin Wilhelmina. Zijn gevechtsmissies vanuit Groot-Brittanniƫ voerde hij uit in een Mosquito.
Na de geallieerde overwinning vloog Hazelhoff Roelfzema met Wilhelmina in een Dakota terug naar Nederland.
New Productions ziet geen belemmeringen voor het doorgaan van de voorstelling. De eerste try-out staat gepland voor 10 oktober.
De producent van de musical, Fred Boots, betreurt het ongeluk, maar benadrukt dat er hoe dan ook een oplossing komt.
Volgens Boots was het viaduct 6,80 meter breed en het vliegtuig 7,20 meter. ''In het midden is de romp als een blik sardientjes uit elkaar gescheurd. Ook de motoren liggen er vanaf'', schetst de producent de huidige toestand van het vliegtuig.
''Op de een of andere manier moeten we toch een originele Dakota gebruiken'', verklaart Boots. Hij blijft hopen dat de beschadigde Dakota nog gebruikt kan worden voor de musical.
(Bron)

Waarom "moet" er een originele gebruikt worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten