Pagina's

zaterdag, september 18, 2010

Kwart organisaties reageert niet op online sollicitatie

AMSTERDAM - Een kwart van de bedrijven in Nederland reageert niet op een online sollicitatie. Dit blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven dat voor het vierde jaar werd uitgevoerd.
In het onderzoek worden 350 organisaties in Nederland getest op het digitale deel van hun werving, waarbij een ‘mystery sollicitatie’ onderdeel van het proces is. 25 procent heeft hierop geen inhoudelijke reactie gegeven.
"We zien wel een verbetering, want vorig jaar reageerde 33 procent niet op dergelijke sollicitaties", aldus initiatiefnemer Bas van de Haterd. In 2008, voor de crisis uitbrak, was dit echter 18 procent.
Opvallend is dat slechts 20 procent van de organisaties op de website of in de automatische mail een concrete belofte (in dagen of weken) maakt over de reactietermijn, terwijl 50 procent van de bedrijven keurig binnen één week reageert.
Van die 20 procent die wel een belofte doet, maakt 38 procent deze belofte overigens niet waar. Ook opvallend is dat nog ruim 5 procent per brief op een digitale sollicitatie reageert.
Bij een zeer klein aantal van de organisaties (2,3 procent) is het niet mogelijk om rechtstreeks te solliciteren. Deze sturen een kandidaat naar bijvoorbeeld een extern bureau. Bij bijna 13 procent moet een kandidaat eerst op de website een profiel aanmaken voordat hij mag solliciteren.
Lange formulieren zijn voor kandidaten vaak een afknapper. Bijna een kwart (23 procent) van alle organisaties hebben meer dan 15 verplichte invulvelden, waarvan de meeste ook in het CV vermeld staan.
Bij vier organisaties (ruim 1 procent dus) is het al mogelijk om met je Linkedin profiel te solliciteren, iets dat het proces zeer vereenvoudigt.
Ook biedt 11 procent van de organisaties de mogelijkheid je CV te 'extraheren', dat wil zeggen dat je je CV uploadt en vervolgens automatisch de velden worden ingevuld met informatie.
Voor het eerst is dit jaar ook de aanwezigheid van een organisatie op verschillende sociale media meegenomen. Zo heeft bijna een kwart van de onderzochte organisaties nog geen Hyves en heeft bijna 13 procent van de organisaties meerdere Hyves, maar geen die herkenbaar is als 'dé bedrijfsHyves'.
Bij de bedrijven die een Hyvespagina hebben is een vraag gesteld gerelateerd aan werk. Bijna 90 procent van de organisaties heeft hier niet op gereageerd. Daarentegen hebben in totaal zes organisaties (ruim 2 procent van de organisaties met een Hyves-account) binnen 24 uur gereageerd.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten