Pagina's

dinsdag, oktober 12, 2010

'Mannelijke medewerkers schamen zich voor chocolademelk'

AMSTERDAM – Nederlandse werknemers houden er opvallende (eet)gewoontes op na, die met name tijdens lunchtijd op kantoor de kop op steken. Zo schamen mannen zich voor hun bekertje chocolademelk en gedragen vrouwen zich alsof ze schoenen gaan kopen.
Dat concludeerde de Wageningen UR (universiteit van Wageningen), na hiervoor onderzoek te hebben gedaan onder de eigen werknemers.
Hiervoor werden de medewerkers met behulp van twintig camera’s drie jaar lang gemonitord tijdens het middageten in de kantine, aldus de Telegraaf die maandag over het onderzoek bericht.
Dat vrouwelijke werknemers hun lunch benaderen al ware het schoenen, betekent vooral dat ze uitgebreid te tijd nemen om het assortiment te bestuderen.
"Vrouwen blijken hun eten net zo te kiezen zoals ze schoenen kopen. Ze beginnen met winkelen, kijken eerst naar wat er allemaal is en beslissen daarna pas welke kleur en wat voor soort schoenen ze willen hebben", aldus kantinechef van de universiteit, Johan Verbon. "Ze kijken in het restaurant dan ook eerst uitgebreid wat er die dag allemaal te eten is, voordat ze hun keuze maken."
Wat bij de heren, naast hun schaamte voor chocolademelk, vooral opviel is dat zij het lunchgedrag van de chef kopiëren. Met name wanneer dit een vrouw is. "Als zij rauwkost eet, eten de mannen ook rauwkost", aldus Verboon.
Uit een onderzoek bleek eveneens dat de mens toch een gewoontedier in zich heeft. Een derde van de kantinebezoekers toonde zich in de drie onderzoeksjaren althans weinig avontuurlijk door dagelijks dezelfde lunch te kiezen.
Tot slot kwam naar voren dat ongeveer een kwart de meeste calorieën tijdens het middageten uit koolhydraten haalt. Nog eens een kwart haalt deze vooral uit vet. Jongeren en mannen krijgen tijdens deze maaltijd door de bank genomen de meeste calorieën binnen.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten