Pagina's

dinsdag, november 16, 2010

'Lezen tast geheugen voor gezichten aan'

AMSTERDAM – Mensen die een goede leesvaardigheid ontwikkelen, krijgen daardoor mogelijk moeite met het onthouden van gezichten. Dat suggereert een onderzoek van Franse wetenschappers.
Als mensen op jonge leeftijd leren lezen, verandert de activiteit in een specifiek deel van hun hersenen dat betrokken is bij visuele herkenning.
Als gevolg daarvan gaat hun vermogen om gezichten te kunnen onthouden waarschijnlijk achteruit. Dat schrijven onderzoekers van de INSERM Cognitive Neuroimaging Unit in het wetenschappelijk tijdschrift Science.
De wetenschappers kwamen tot hun theorie door hersenscans te maken van tien analfabeten, 31 ervaren lezers en 22 proefpersonen die pas op latere leeftijd leerden lezen. Ook ondergingen de deelnemers aan het experiment een test, waarbij ze zo veel mogelijk gezichten moesten herkennen.
Uit het onderzoek blijkt dat goed lezers relatief veel activiteit vertonen in een specifiek hersengebied dat betrokken is bij de herkenning van vormen en symbolen. Maar gek genoeg presteren proefpersonen met een goede leesvaardigheid gemiddeld minder goed bij gezichtsherkenningstesten dan mensen die niet goed kunnen lezen.
Volgens hoofdonderzoeker Stanislas Dehaene kunnen de bevindingen worden verklaard door de zogenaamde ‘neurale recyclingtheorie’. Die theorie gaat ervan uit dat moderne vaardigheden zoals lezen worden aangestuurd door hersencellen die oorspronkelijk een andere functie hadden in het menselijk brein.
Dehaene vermoedt dat het vermogen om te lezen bij moderne mensen de plaats inneemt van een neuraal netwerk dat door onze voorouders werd gebruikt om dieren te volgen tijdens de jacht.
Uit eerder onderzoek van de Spaanse wetenschapper Manuel Carreiras bleek ook al dat het brein van mensen die pas op latere leeftijd leren lezen zich structureel anders ontwikkelt dan dat personen die de vaardigheid al op jonge leeftijd onder de knie krijgen.
“Dit onderzoek suggereert dat we geen hersengebied hebben dat is geëvolueerd voor leesvaardigheid”, verklaart Carreiras in het Britse tijdschrift New Scientist. “Waarschijnlijk komt onze leesvaardigheid voort uit de reconfiguratie van oud breincircuit dat bedoeld was voor de waarneming van objecten.”
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten