Pagina's

vrijdag, november 05, 2010

'Wiskundeknobbel' gelokaliseerd in brein

AMSTERDAM – Britse wetenschappers hebben met elektrische stimulatie aangetoond dat activiteit in een specifiek hersengebied grote invloed heeft op de wiskundige prestaties van mensen.
Elektrische stimulatie van de zogenaamde pariëtale hersenkwab leidt er toe dat proefpersonen betere resultaten behalen bij het oplossen van wiskundige vraagstukken. De verbetering van het wiskundig inzicht houdt volgens onderzoekers van de Universiteit van Oxford zeker zes maanden aan.
De nieuwe bevindingen worden uitgebreid beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.
“Deze vorm van elekrische stimulatie zal je niet veranderen in de nieuwe Einstein”, verklaart hoofdonderzoeker Cohen Kadosh op BBC News. “Maar als we geluk hebben kunnen we op deze manier wel mensen helpen die moeite hebben met wiskunde.”
De onderzoekers kwamen tot hun conclusies door bij enkele studenten de pariëtale kwab te stimuleren met een stroomschokje van één milliampère. Vervolgens lieten ze de proefpersonen een wiskundige puzzel oplossen waarbij cijfers moesten worden vervangen door symbolen.
De elektrische stimulatie was voor de proefpersonen nauwelijks voelbaar. Maar hun prestaties verbeterden na het stroomschokje significant, zo melden de wetenschappers.
Toen de deelnemers aan het experiment zes maanden later opnieuw werden getest, waren ze gemiddeld genomen nog steeds beter in staat om wiskundige puzzels op te lossen dan mensen die geen stroomschokje hadden ontvangen.
“We zijn uitermate enthousiast over het potentieel van deze bevindingen”, aldus hoofonderzoeker Kadosh. “We willen nu zo snel mogelijk de onderliggende veranderingen in het brein onderzoeken. Maar we adviseren mensen uiteraard niet om zichzelf stroomschokjes te geven.”
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten