Pagina's

vrijdag, december 24, 2010

NS maakt splitsing dienstregeling ongedaan

UTRECHT - De NS en ProRail maken de splitsing van de dienstregeling vanwege de winterse omstandigheden in Noord-Brabant en Limburg vanaf zaterdag weer ongedaan.
Donderdag werd de dienstregeling in beide provincies losgekoppeld van de rest van het land om vertragingen op het spoor te voorkomen.
Op eerste kerstdag rijden de treinen weer volgens de landelijke dienstregeling. Dat heeft de NS vrijdag laten weten.
De NS meldde dat alleen de intercity van Maastricht naar Amsterdam Centraal niet rechtstreeks zal rijden.
Door de hoeveelheid sneeuw die in Maastricht is gevallen bestaat het risico dat onder de trein klevende ijsbrokken storingen veroorzaken.
De intercity rijdt daarom tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Tussen Eindhoven en Maastricht rijdt een stoptrein. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd.
Het wegsturen van directies lost de problemen op het spoor niet op. De politiek heeft de spoorbedrijven opgesplitst en marktwerking op het spoor toegelaten en dat kan de spoorsector helemaal niet hebben.
Dat stelt vakbondsbestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten in een reactie op de uitspraken van VVD-Kamerlid Charlie Aptroot . Die vindt dat de leiding van de NS en spoorbeheerder ProRail moeten opstappen wegens het ontregelde treinverkeer door het winterweer.
''Het wegsturen van directies gaat echt niet helpen'', zegt Berghuis. Hij vindt dit vallen in de categorie van het ''beschadigen van een oer-Nederlands spoorbedrijf''.
Hij vindt de uitspraken ook kwetsend voor de ''hardwerkende spoormensen die nog steeds in het barre winterweer de treinen laten rijden''.
''Een aantal kabinetten achter elkaar, met de VVD voorop, hebben spoorbedrijven opgesplitst, marktwerking en concurrentie toegelaten en taken en verantwoordelijkheden van spoorbedrijven gescheiden.
Voor de hedendaagse spoorstructuur zijn Aptroot en zijn voorgangers dus zelf verantwoordelijk.'', aldus Berghuis. Die structuur schaadt volgens de vakbondsman de noodzakelijke integrale benadering.
Berghuis roept de Tweede Kamer op snel uit te spreken dat de NS in 2015 de concessie op het hoofdrailnet krijgt. ''Dat zorg voor rust en duidelijkheid.''
Als NS die concessie krijgt moet het bedrijf van het huidige kabinet ook nog eens 160 miljoen euro bezuinigen, foetert Berghuis. FNV Bondgenoten vindt dit onverantwoordelijk politiek beleid.
(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten