Onderzoek naar wagonbrand Kijfhoek
ZWIJNDRECHT - De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt een onderzoek in naar de brand in een treinwagon met ethanol op een rangeerterrein in Kijfhoek, bij Zwijndrecht. Maar ook het Openbaar Ministerie doet onderzoek naar de brand.
Het kijkt naar de oorzaak en of er verwijtbare fouten zijn gemaakt. Dat zei zaterdag burgemeester Antoin Scholten van Zwijndrecht op een persconferentie.
De burgemeester bedankte alle medewerkers van de hulpdiensten. In totaal is de brandweer met 225 man in touw geweest. Zoals altijd bij een incident op Kijfhoek is er direct groot alarm gegeven omdat de gevolgen groot kunnen zijn. Kijfhoek is het grootste rangeerterrein van Europa.
Direct na het incident is er volgens de burgemeester volop getwitterd en is er een sms-alert verstuurd. Ook de website van de gemeente is continu ververst en is veel bekeken.
Alle geƫvacueerde bewoners krijgen van de gemeente een brief waarin veel informatie staat over de brand. In totaal moesten de bewoners van 32 panden hun huis uit.
De trein staat naast het spoor. Het is nog onduidelijk of dat voor of na de brand is gebeurd. Maar het vermoeden bestaat dat er iets fout is gegaan bij het rangeren. Dat wordt ook onderzocht.
De wagon is eigendom van vervoerder DB Schenker. Dat bedrijf is eerder beboet omdat het verzuimd had de plaatselijke autoriteiten te melden dat er een wagon met explosieve stoffen langer dan drie uur op de Kijfhoek zou staan. Dat is wel verplicht.
De brand brak vrijdagavond rond half tien uit. De brandweer gaf zaterdagmorgen rond tien uur het sein brand meester.
Sinds enige tijd kan de burgemeester niet alleen eigenaren van bedrijven, maar ook die van een rangeerterrein als Kijfhoek verplichten een bedrijfsbrandweer op te zetten.
De burgemeester heeft daar voor de brand al een zogeheten aanwijzing voor gegeven. ''Prorail werkt daarin ook mee, maar volgt feitelijk een tweesporenbeleid. Enerzijds werkt het nu met ons samen om een bedrijfsbrandweer op te zetten, anderzijds maakt Prorail wel bezwaar en stapt het daarom naar de rechter’’, licht Scholten toe.
Hij vindt dat de brand van vrijdag op zaterdag voldoende heeft bewezen dat die bedrijfsbrandweer ook nodig is. De aanwijzing is in september 2010 afgegeven. Daarin staat dat Prorail vanaf 1 januari 2012 verplicht is een bedrijfsbrandweer te hebben.
''Materieel gezien zijn we al een tijdje met Prorail bezig om dit te realiseren, maar het stapt tegelijkertijd naar de rechter om dit tegen te houden. Ik zeg: laat het nu stoppen met allerlei juridische procedures en aan de slag gaan met de bedrijfsbrandweer."
Scholten pleit opnieuw voor het ondertunnelen van ruim 10 kilometer spoorterrein in het bewoonde gebied van Zwijndrecht en Dordrecht. Dat zou 1,5 miljard euro kosten.
Dat stelde Scholten zaterdag nog eens opnieuw naar aanleiding van de brand. Hij zei al eerder te hebben gelobbyd in de Tweede Kamer voor ondertunneling van dat gebied, mede omdat daar veel treinen met gevaarlijke stoffen langskomen. Tot nu toe is die lobby niet gelukt.
De media zouden eigenlijk direct mee moeten kijken met het crisisteam dat wordt geformeerd bij een incident of ramp. ''Laten ze bij crisiscommunicatie maar bij ons aan tafel gaan zitten, op onze lip zitten en zien hoe en waarom bestuurders bepaalde beslissingen nemen’’, vindt Scholten.
RTV Rijnmond was weliswaar in de lucht als rampenzender, maar ook die zit niet aan de tafel waar de beslissingen worden genomen.
De burgemeester komt dan bij tijd en wijle uit het overleg om via de rampenzender het publiek direct te informeren.
''In de Verenigde Staten doen de autoriteiten dat al. Daar leggen ze iedere minuut van waar zo’n crisisteam mee bezig is, vast in een logboek en publiceren ze direct op internet. Het voordeel is dat je dan ook geen gespeculeer hebt via sociale media’’, aldus Scholten.
Hij verwijst ook naar een chemiebrand als in het Brabantse Moerdijk vorige week woensdag.
Daar hadden de autoriteiten veel ‘last’ van twitteraars en Facebookgebruikers die zaken meldden die niet waar bleken. Daardoor krijgen omwonenden onduidelijke informatie. Scholten meent dat je dergelijke zaken voorkomt als je de media toelaat in de ruimte waar het crisisteam zit.
''Omdat ik binnen de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid verantwoordelijk ben voor communicatie, heb ik dat idee daar wel eens geopperd. Ik wil dat nu opnieuw gaan doen’’, zegt Scholten.
Het publiek is volgens hem ook van mening dat het liever alle informatie heeft dan dat er zaken worden achtergehouden, omdat dat argwaan wekt.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten