Bussen op waterstof doorstaan proef in Amsterdam
AMSTERDAM - Een proef van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB met stadsbussen die op waterstof rijden, is succesvol verlopen. Dat zei directeur Gertjan Kroon vrijdag bij de afsluiting ervan.
Hij reed samen met staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) en wethouder Marijke Vos (milieu) van de hoofdstad een laatste rondje in een van de bussen.
Het GVB gebruikte in het kader van een Europees project de afgelopen vier jaar drie van deze voertuigen, die slechts schoon water uitstoten. Elke bus reed in totaal 90.000 kilometer, waarbij technische problemen uitbleven. EnquĂȘtes wijzen bovendien uit dat passagiers en mensen die in buurt van bushaltes wonen zeer enthousiast zijn.
De voertuigen maken namelijk nauwelijks lawaai en trillen bijna niet.
Kroon zei dat er echter nog heel wat moet gebeuren om waterstofbussen op grote schaal en op rendabele wijze in te zetten. Zo gaan de brandstofcellen, die de waterstof omzetten in energie, nog niet lang genoeg mee. Ook moet er meer vraag komen voordat de auto-industrie de voertuigen op grote schaal gaat produceren.
Het GVB heeft dan ook samen met openbaarvervoerbedrijven in onder meer Londen en Hamburg de Hydrogen Bus Alliance opgericht. Deze organisatie wil autofabrikanten ervan overtuigen dat er voldoende belangstelling is voor waterstofbussen.
Volgens Huizinga speelt het GVB "een voortrekkersrol" in de zoektocht naar milieuvriendelijke transportvormen. "U heeft aangetoond dat het mogelijk is met deze bussen in een normale dienstregeling te rijden. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst."
Wethouder Vos liet weten dat waterstof in de toekomst een belangrijke rol moet gaan spelen in Amsterdam, onder meer om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarom gaat de hoofdstad onderzoeken hoe de stof op grote schaal kan worden geproduceerd en welke toepassingen ervoor zijn. Zo zou waterstof niet alleen stadsbussen, maar ook veer- en rondvaartboten kunnen aandrijven.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten