TT 125 Duitser geëlektrocuteerd op trein
Vlak over de grens bij Venlo is in de nacht van vrijdag op zaterdag een Duitser (19) geëlektrocuteerd. Hij was samen met drie anderen in Venlo op een goederentrein geklommen.
In Duitsland raakte hij de bovenleiding en kreeg hij een elektrische schok van 15.000 volt. Zijn verkoolde lichaam werd vanochtend tussen de rails gevonden.
De drie anderen die met de Duitser op de trein waren geklommen, werden in shocktoestand naar het ziekenhuis gebracht. Volgens de Duitse politie waren de vier mannen dronken toen ze besloten op de goederentrein in Venlo te klimmen.
zaterdag, december 01, 2007
Explosief op straat gevonden in Amsterdam
AMSTERDAM - In de Tweede Jan van der Heijdenstraat in Amsterdam is rond 19.00 uur een explosief op straat aangetroffen. Dat liet de politie zaterdag weten.
De Explosieve [sic] Opruimingsdienst (EOD) is onderweg naar de straat. Nadere details ontbreken nog.
(Bron)
Nu maar hopen dat die Opruimingsdienst niet ontploft...
AMSTERDAM - In de Tweede Jan van der Heijdenstraat in Amsterdam is rond 19.00 uur een explosief op straat aangetroffen. Dat liet de politie zaterdag weten.
De Explosieve [sic] Opruimingsdienst (EOD) is onderweg naar de straat. Nadere details ontbreken nog.
(Bron)
Nu maar hopen dat die Opruimingsdienst niet ontploft...
Zuid-Koreaan niet dood door ontplofte gsm-accu
AMSTERDAM - De Zuid-Koreaanse steenhouwer die deze week dood werd aangetroffen met een gesmolten mobiele telefoon in zijn borstzak, is niet overleden door een ontplofte gsm-accu zoals aanvankelijk werd gedacht, maar bekneld geraakt toen een collega manoeuvreerde met een werkvoertuig.
De politie heeft dit vrijdag meegedeeld.
De politie en een lijkschouwer meldden in eerste instantie dat de man door de ontplofte batterij kon zijn gedood. Maar bij autopsie bleken de inwendige verwondingen zo groot te zijn dat ze onmogelijk door een ontploft mobieltje konden zijn veroorzaakt.
De politie besloot daarop de collega die de man gevonden had nader aan de tand te voelen. De collega gaf uiteindelijk toe dat hij de man bij het achteruitrijden had aangereden.
Hij zei de auto te hebben weggezet om sporen van het ongeluk uit te wissen, maar kon niet verklaren waarom hij het mobieltje in brand had gestoken, zei Min Kang-gi van de recherche in Chungju.
(Bron)
AMSTERDAM - De Zuid-Koreaanse steenhouwer die deze week dood werd aangetroffen met een gesmolten mobiele telefoon in zijn borstzak, is niet overleden door een ontplofte gsm-accu zoals aanvankelijk werd gedacht, maar bekneld geraakt toen een collega manoeuvreerde met een werkvoertuig.
De politie heeft dit vrijdag meegedeeld.
De politie en een lijkschouwer meldden in eerste instantie dat de man door de ontplofte batterij kon zijn gedood. Maar bij autopsie bleken de inwendige verwondingen zo groot te zijn dat ze onmogelijk door een ontploft mobieltje konden zijn veroorzaakt.
De politie besloot daarop de collega die de man gevonden had nader aan de tand te voelen. De collega gaf uiteindelijk toe dat hij de man bij het achteruitrijden had aangereden.
Hij zei de auto te hebben weggezet om sporen van het ongeluk uit te wissen, maar kon niet verklaren waarom hij het mobieltje in brand had gestoken, zei Min Kang-gi van de recherche in Chungju.
(Bron)
Londen introduceert toiletzoekende sms-dienst
LONDEN - Hoge nood kan in Londen nu nog sneller worden gelenigd. Het stadsbestuur heeft een nieuwe sms-dienst in gebruik genomen die mensen naar een publiek toilet in de buurt verwijst.
Zo is er naast een satellietnavigator voor automobilisten nu ook een satellietnavigator voor toiletzoekers. Wie het woord 'toilet' sms't naar het nummer 80097 krijgt hopelijk op tijd te horen waar de dichtstbijzijnde openbare toilet is.
Het idee is afkomstig van de 26-jarige student Gail Knight na een wedstrijd die het stadsdeel Westminster had uitgeschreven.
"Als ik uit ben met vrienden moeten we altijd McDonalds induiken om naar het toilet te gaan, maar je voelt je altijd een beetje rot daardoor. Een tekstberichtenservice leek me wel een oplossing voor mensen die onderweg zijn."
Later worden ook andere delen van Groot-Brittannië voorzien van de dienst.
(Bron)
LONDEN - Hoge nood kan in Londen nu nog sneller worden gelenigd. Het stadsbestuur heeft een nieuwe sms-dienst in gebruik genomen die mensen naar een publiek toilet in de buurt verwijst.
Zo is er naast een satellietnavigator voor automobilisten nu ook een satellietnavigator voor toiletzoekers. Wie het woord 'toilet' sms't naar het nummer 80097 krijgt hopelijk op tijd te horen waar de dichtstbijzijnde openbare toilet is.
Het idee is afkomstig van de 26-jarige student Gail Knight na een wedstrijd die het stadsdeel Westminster had uitgeschreven.
"Als ik uit ben met vrienden moeten we altijd McDonalds induiken om naar het toilet te gaan, maar je voelt je altijd een beetje rot daardoor. Een tekstberichtenservice leek me wel een oplossing voor mensen die onderweg zijn."
Later worden ook andere delen van Groot-Brittannië voorzien van de dienst.
(Bron)
Christelijke partijen tegen penissen in boom
APELDOORN - SGP en ChristenUnie in Apeldoorn ageren tegen de komst van een volgens hen aanstootgevend kunstwerk in de gemeente. Het betreffende werk beeldt enkele penissen en borsten in een net uit, meldden beide partijen vrijdag.
De roestvrijstalen objecten worden in een boom in Apeldoorn opgehangen. "Wij vragen ons af waar de grenzen liggen in Apeldoorn", zei SGP-fractievoorzitter Henk van den Berge.
De raad van de wijk waar het kunstwerk komt te hangen, staat ook negatief tegenover het werk.
Het 'boomsieraad' van kunstenaar Maria Roosen zal zeker door een aanzienlijk deel van de Apeldoornse bevolking als aanstootgevend worden ervaren, denken de partijen.
In een brief hebben ze het college om opheldering gevraagd. Onbekend is wanneer het werk wordt geplaatst. Een boom in het Sprengenpark zou al uitgezocht zijn.
In Apeldoorn ontstond eerder ophef over een kunstuiting. "De bevolking verzette zich tegen een werk dat bestond uit grafzerken in een verkeersberm. De komst van dat werk is tegengehouden", aldus Van den Berge.
(Bron)
Zijn penissen en borsten niet door de heere heere gemaakt dan?
APELDOORN - SGP en ChristenUnie in Apeldoorn ageren tegen de komst van een volgens hen aanstootgevend kunstwerk in de gemeente. Het betreffende werk beeldt enkele penissen en borsten in een net uit, meldden beide partijen vrijdag.
De roestvrijstalen objecten worden in een boom in Apeldoorn opgehangen. "Wij vragen ons af waar de grenzen liggen in Apeldoorn", zei SGP-fractievoorzitter Henk van den Berge.
De raad van de wijk waar het kunstwerk komt te hangen, staat ook negatief tegenover het werk.
Het 'boomsieraad' van kunstenaar Maria Roosen zal zeker door een aanzienlijk deel van de Apeldoornse bevolking als aanstootgevend worden ervaren, denken de partijen.
In een brief hebben ze het college om opheldering gevraagd. Onbekend is wanneer het werk wordt geplaatst. Een boom in het Sprengenpark zou al uitgezocht zijn.
In Apeldoorn ontstond eerder ophef over een kunstuiting. "De bevolking verzette zich tegen een werk dat bestond uit grafzerken in een verkeersberm. De komst van dat werk is tegengehouden", aldus Van den Berge.
(Bron)
Zijn penissen en borsten niet door de heere heere gemaakt dan?
Kwart Nederlanders bereid te betalen voor milieu
AMSTERDAM - Bijna de helft van de Nederlanders zegt vanwege het broeikaseffect nu en dan de auto te laten staan of spaarlampen te gebruiken. De helft van deze klimaatbewuste Nederlanders levert daar ook daadwerkelijk geld op in.
Dat blijkt uit een enquête van TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant.
De enquête werd gedaan aan de vooravond van de internationale klimaatconferentie op Bali, die maandag begint en streeft naar een klimaat-agenda voor na 2012. Voor de enquête werden 675 mensen van 18 jaar of ouder ondervraagd.
Uit de peiling blijkt dat bijna driekwart zich in enige mate zorgen maakt over klimaatverandering. Ongeveer een op de tien Nederlanders denkt dat er niks aan de hand is, of weet dat niet.
Zes op de tien denkt dat ze zelf iets aan klimaatverandering kunnen doen. Van de mensen die denken dat aan het broeikaseffect iets te doen is, geeft ruim 40 procent aan daar ook zelf voldoende aan te doen.
Bijna de helft zegt niet genoeg te doen, maar ook niet weinig. Een kleine 10 procent doet naar eigen zeggen te weinig aan klimaat.
Een meerderheid van de ondervraagden denkt dat terugdringen van de uitstoot van broeikasgas niet voldoende is en vindt ook aanpassen aan klimaatverandering van belang.
Mensen die klimaatverandering zien als een natuurverschijnsel leggen de nadruk op aanpassingen. Wie de mens als oorzaak ziet, noemt uitstootbeperking vaker belangrijk.
(Bron)
AMSTERDAM - Bijna de helft van de Nederlanders zegt vanwege het broeikaseffect nu en dan de auto te laten staan of spaarlampen te gebruiken. De helft van deze klimaatbewuste Nederlanders levert daar ook daadwerkelijk geld op in.
Dat blijkt uit een enquête van TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant.
De enquête werd gedaan aan de vooravond van de internationale klimaatconferentie op Bali, die maandag begint en streeft naar een klimaat-agenda voor na 2012. Voor de enquête werden 675 mensen van 18 jaar of ouder ondervraagd.
Uit de peiling blijkt dat bijna driekwart zich in enige mate zorgen maakt over klimaatverandering. Ongeveer een op de tien Nederlanders denkt dat er niks aan de hand is, of weet dat niet.
Zes op de tien denkt dat ze zelf iets aan klimaatverandering kunnen doen. Van de mensen die denken dat aan het broeikaseffect iets te doen is, geeft ruim 40 procent aan daar ook zelf voldoende aan te doen.
Bijna de helft zegt niet genoeg te doen, maar ook niet weinig. Een kleine 10 procent doet naar eigen zeggen te weinig aan klimaat.
Een meerderheid van de ondervraagden denkt dat terugdringen van de uitstoot van broeikasgas niet voldoende is en vindt ook aanpassen aan klimaatverandering van belang.
Mensen die klimaatverandering zien als een natuurverschijnsel leggen de nadruk op aanpassingen. Wie de mens als oorzaak ziet, noemt uitstootbeperking vaker belangrijk.
(Bron)
Boeteloze man krijgt toch een boete
UTRECHT - Een 36-jarige man heeft donderdag tóch een boete gekregen nadat door agenten in het politiebureau van Utrecht was geconstateerd dat de man geen boetes meer had openstaan.
De Utrechter kwam naar het politiebureau, gaf zijn paspoort af bij de balie en vroeg een politiemedewerker of hij kon kijken of er nog boetes openstonden.
Terwijl dat gebeurde, werd de nood bij de man kennelijk te hoog. Hij liep het bureau uit, wendde zich tot de gevel en leegde zijn blaas.
Dit werd gezien door agenten, die de man weer het bureau binnenbrachten. Hij bleek geen boetes meer open te hebben staan, maar kreeg wel een boete van 75 euro voor wildplassen.
(Bron)
Da's niet genoeg voor een weekendje kost en inwoning...
UTRECHT - Een 36-jarige man heeft donderdag tóch een boete gekregen nadat door agenten in het politiebureau van Utrecht was geconstateerd dat de man geen boetes meer had openstaan.
De Utrechter kwam naar het politiebureau, gaf zijn paspoort af bij de balie en vroeg een politiemedewerker of hij kon kijken of er nog boetes openstonden.
Terwijl dat gebeurde, werd de nood bij de man kennelijk te hoog. Hij liep het bureau uit, wendde zich tot de gevel en leegde zijn blaas.
Dit werd gezien door agenten, die de man weer het bureau binnenbrachten. Hij bleek geen boetes meer open te hebben staan, maar kreeg wel een boete van 75 euro voor wildplassen.
(Bron)
Da's niet genoeg voor een weekendje kost en inwoning...
Mensen onwel na openen gegaste container
HARDINXVELD-GIESSENDAM - Bij een glasbedrijf in Hardinxveld-Giessendam zijn vrijdag twee mensen onwel geraakt. Zij raakten buiten bewustzijn nadat zij een container met glas uit China hadden geopend.
Uit deze container kwam een gas vrij dat ongedierte moet doden. De slachtoffers zijn naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht, aldus een politiewoordvoerster.
Drie anderen moesten uit voorzorg naar een ziekenhuis in Dordrecht. Zij waren in de buurt van de container.
De politie heeft een tweede container met glas uit China in de haven van Rotterdam achterhaald. Deze is uit voorzorg veiliggesteld. De andere, die stond op het terrein aan de Transportweg, werd voor onderzoek in beslag genomen. Diverse metingen wezen uit dat al het gas was vervlogen.
(Bron)
Die containers worden normaliter gelucht in de haven - maar waar blijft dat gas dan?
HARDINXVELD-GIESSENDAM - Bij een glasbedrijf in Hardinxveld-Giessendam zijn vrijdag twee mensen onwel geraakt. Zij raakten buiten bewustzijn nadat zij een container met glas uit China hadden geopend.
Uit deze container kwam een gas vrij dat ongedierte moet doden. De slachtoffers zijn naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht, aldus een politiewoordvoerster.
Drie anderen moesten uit voorzorg naar een ziekenhuis in Dordrecht. Zij waren in de buurt van de container.
De politie heeft een tweede container met glas uit China in de haven van Rotterdam achterhaald. Deze is uit voorzorg veiliggesteld. De andere, die stond op het terrein aan de Transportweg, werd voor onderzoek in beslag genomen. Diverse metingen wezen uit dat al het gas was vervlogen.
(Bron)
Die containers worden normaliter gelucht in de haven - maar waar blijft dat gas dan?
Flinke loonstijging werknemers zorgsector
RIJSWIJK - De werknemers in de thuiszorg, de verzorgingshuizen en verpleeghuizen kunnen de komende jaren een flinke loonsverhoging tegemoetzien.
Dat is het gevolg van het principeakkoord over een nieuwe cao, dat de werkgevers en werknemers vrijdagavond hebben bereikt.
Dat heeft onderhandelaar Pim van Loon van de Abvakabo laten weten. De werknemers in de drie sectoren krijgen er met terugwerkende kracht per 1 januari 2007 2,25 procent bij.
Per 1 januari 2008 volgt een verhoging van het loon met 3,25 procent en per 1 maart 2009 komt er 3 procent bij.
Omdat de werknemers in de thuiszorg een achterstand hebben op hun collega's in de andere twee sectoren, krijgen zij er met ingang van 1 januari 2007 een half procent extra bij.
De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 oktober 2006 tot 1 maart 2010.
(Bron)
RIJSWIJK - De werknemers in de thuiszorg, de verzorgingshuizen en verpleeghuizen kunnen de komende jaren een flinke loonsverhoging tegemoetzien.
Dat is het gevolg van het principeakkoord over een nieuwe cao, dat de werkgevers en werknemers vrijdagavond hebben bereikt.
Dat heeft onderhandelaar Pim van Loon van de Abvakabo laten weten. De werknemers in de drie sectoren krijgen er met terugwerkende kracht per 1 januari 2007 2,25 procent bij.
Per 1 januari 2008 volgt een verhoging van het loon met 3,25 procent en per 1 maart 2009 komt er 3 procent bij.
Omdat de werknemers in de thuiszorg een achterstand hebben op hun collega's in de andere twee sectoren, krijgen zij er met ingang van 1 januari 2007 een half procent extra bij.
De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 oktober 2006 tot 1 maart 2010.
(Bron)
Vermist jongetje dood gevonden
MAASTRICHT - Het 8-jarige Somalische jongetje dat sinds vrijdagavond vermist werd in Maastricht, is zaterdag dood aangetroffen. Het jongetje werd gevonden in de garage van een woning in Eijsden. Dat maakte de politie bekend.
De bewoonster van de woning wilde zaterdagmiddag haar auto uit de garage rijden en trof het jongetje dood onder de auto aan.
Vermoedelijk is het kind door nog onbekende oorzaak vrijdagavond ergens in Maastricht onder de auto terechtgekomen en meegesleurd. De bestuurster zegt daarvan niets gemerkt te hebben.
Uitgebreide zoekacties vrijdagavond in de buurt waar het kind woonde en zaterdagmiddag met de mobiele eenheid in een aantal parken in Maastricht hadden geen resultaat. Het kind was vrijdagavond verdwenen toen het op straat aan het spelen was.
(Bron)
MAASTRICHT - Het 8-jarige Somalische jongetje dat sinds vrijdagavond vermist werd in Maastricht, is zaterdag dood aangetroffen. Het jongetje werd gevonden in de garage van een woning in Eijsden. Dat maakte de politie bekend.
De bewoonster van de woning wilde zaterdagmiddag haar auto uit de garage rijden en trof het jongetje dood onder de auto aan.
Vermoedelijk is het kind door nog onbekende oorzaak vrijdagavond ergens in Maastricht onder de auto terechtgekomen en meegesleurd. De bestuurster zegt daarvan niets gemerkt te hebben.
Uitgebreide zoekacties vrijdagavond in de buurt waar het kind woonde en zaterdagmiddag met de mobiele eenheid in een aantal parken in Maastricht hadden geen resultaat. Het kind was vrijdagavond verdwenen toen het op straat aan het spelen was.
(Bron)
Kritiek op idee verhoging collegegeld masterstudie
DEN HAAG - Minister Ronald Plasterk van Onderwijs krijgt een golf van kritiek over zich uitgestort, omdat hij overweegt studenten die een masteropleiding volgen meer collegegeld te laten betalen. Optie is ook om hen voor dat laatste jaar geen beurs maar een lening te verstrekken.
ChristenUnie-fractiewoordvoerder Arie Slob spreekt van "slechte timing" van Plasterk om nu met dit idee te komen. De verhoging van het collegegeld waarover de Tweede Kamer dinsdag met de minister praat, "is al heftig genoeg".
De CU is daarnaast "al helemaal niet happig" op introductie van het leenstelsel. Dat geldt ook voor het CDA. Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk is onder bepaalde omstandigheden verder niet tegen differentiatie van de collegegelden in de masteropleiding.
"Ik ben blij dat Plasterk het voorstel loskoppelt van bezuinigingen. Er mag geen geld worden weggehaald bij universiteiten of studenten, het moet worden gebruikt voor verbetering van het bachelor-mastersysteem."
De SP wijst het idee resoluut af. De toegankelijkheid van het hoger onderwijs wordt er niet mee verhoogd, aldus Kamerlid Renske Leijten.
Tofik Dibi (GroenLinks) houdt ook de boot af. Bezuinigingen omdat 80 procent van de bachelorstudenten doorstudeert, zijn wat Dibi betreft niet aan de orde.
"Als je af wil van de 'zesjescultuur' en van Nederland een kenniseconomie wil maken, kun je je dit soort uitspraken niet veroorloven", zei hij in het radioprogramma Tros Kamerbreed.
Doekle Terpstra, voorzitter van koepelorganisatie HBO-Raad, is niet pertinent tegen. Er zijn juist meer hoger opgeleiden nodig, maar daarbij is vooral nood aan meer beroepsgeörienteerde masteropleidingen.
Er valt volgens hem best wel wat voor te zeggen om meer geld te vragen aan studenten (of hun werkgever) die jaren later een master doen om hun positie te verbeteren.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Landelijke Studenten Overleg (ISO) zijn fel tegen. "Onbegrijpelijk dat een minister van Onderwijs dit zegt", aldus voorzitter Lisa Westerveld.
Het ISO wijst op recent onderzoek van het maandblad SUM waaruit blijkt dat 87 procent van de bachelorstudenten zichzelf niet goed voorbereid vindt.
(Bron)
DEN HAAG - Minister Ronald Plasterk van Onderwijs krijgt een golf van kritiek over zich uitgestort, omdat hij overweegt studenten die een masteropleiding volgen meer collegegeld te laten betalen. Optie is ook om hen voor dat laatste jaar geen beurs maar een lening te verstrekken.
ChristenUnie-fractiewoordvoerder Arie Slob spreekt van "slechte timing" van Plasterk om nu met dit idee te komen. De verhoging van het collegegeld waarover de Tweede Kamer dinsdag met de minister praat, "is al heftig genoeg".
De CU is daarnaast "al helemaal niet happig" op introductie van het leenstelsel. Dat geldt ook voor het CDA. Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk is onder bepaalde omstandigheden verder niet tegen differentiatie van de collegegelden in de masteropleiding.
"Ik ben blij dat Plasterk het voorstel loskoppelt van bezuinigingen. Er mag geen geld worden weggehaald bij universiteiten of studenten, het moet worden gebruikt voor verbetering van het bachelor-mastersysteem."
De SP wijst het idee resoluut af. De toegankelijkheid van het hoger onderwijs wordt er niet mee verhoogd, aldus Kamerlid Renske Leijten.
Tofik Dibi (GroenLinks) houdt ook de boot af. Bezuinigingen omdat 80 procent van de bachelorstudenten doorstudeert, zijn wat Dibi betreft niet aan de orde.
"Als je af wil van de 'zesjescultuur' en van Nederland een kenniseconomie wil maken, kun je je dit soort uitspraken niet veroorloven", zei hij in het radioprogramma Tros Kamerbreed.
Doekle Terpstra, voorzitter van koepelorganisatie HBO-Raad, is niet pertinent tegen. Er zijn juist meer hoger opgeleiden nodig, maar daarbij is vooral nood aan meer beroepsgeörienteerde masteropleidingen.
Er valt volgens hem best wel wat voor te zeggen om meer geld te vragen aan studenten (of hun werkgever) die jaren later een master doen om hun positie te verbeteren.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Landelijke Studenten Overleg (ISO) zijn fel tegen. "Onbegrijpelijk dat een minister van Onderwijs dit zegt", aldus voorzitter Lisa Westerveld.
Het ISO wijst op recent onderzoek van het maandblad SUM waaruit blijkt dat 87 procent van de bachelorstudenten zichzelf niet goed voorbereid vindt.
(Bron)
Tieners aan anabolen om meisje 'te scoren'
Steeds meer jongens gaan in hun puberteit aan de anabolen, om er zo goed mogelijk uit te zien voor meisjes.
Dat meldt de Britse zender BBC. De Britse overheid maakt zich ernstige zorgen om deze ontwikkeling.
Van de 200.000 Britten die anabole steroïden gebruiken, is een steeds groter deel nog niet eens 13 jaar oud. Gemakkelijk een mooi, gespierd lijf krijgen is voor deze groep de reden om de bodybuilders-drug te gebruiken. Het doel: populair worden onder de meisjes en een grotere kans om ooit in een boyband te komen.
Ook in Nederland is deze trend zichtbaar. Dit jaar kwam NOVA met een reportage over tienerjongens die anabolen gebruikten om er goed uit te zien in de discotheek.
De jongeren zijn zich niet bewust van de gevaren van de steroïden. Het gebruik kan leiden tot onvruchtbaarheid. In Engeland gaat nu een gezondheidscampagne van start om het probleem onder de aandacht te brengen.
(Bron)
Steeds meer jongens gaan in hun puberteit aan de anabolen, om er zo goed mogelijk uit te zien voor meisjes.
Dat meldt de Britse zender BBC. De Britse overheid maakt zich ernstige zorgen om deze ontwikkeling.
Van de 200.000 Britten die anabole steroïden gebruiken, is een steeds groter deel nog niet eens 13 jaar oud. Gemakkelijk een mooi, gespierd lijf krijgen is voor deze groep de reden om de bodybuilders-drug te gebruiken. Het doel: populair worden onder de meisjes en een grotere kans om ooit in een boyband te komen.
Ook in Nederland is deze trend zichtbaar. Dit jaar kwam NOVA met een reportage over tienerjongens die anabolen gebruikten om er goed uit te zien in de discotheek.
De jongeren zijn zich niet bewust van de gevaren van de steroïden. Het gebruik kan leiden tot onvruchtbaarheid. In Engeland gaat nu een gezondheidscampagne van start om het probleem onder de aandacht te brengen.
(Bron)
Winkelier overvalt overvallers
AMSTERDAM - Een winkelier in het Overijsselse Ossenzijl heeft zich vrijdagavond op een onorthodoxe manier verzet tegen twee overvallers. Hij trok de mannen hun bivakmuts over het hoofd zodat ze niets meer konden zien. Ook trapte hij de mannen tegen de benen en gooide hij flessen naar de overvallers.
De dieven hadden blijkbaar niet gerekend op zoveel verzet en sloegen op de vlucht, meldt de politie zaterdag.
Nadat ze om 18.00 uur de winkel waren binnengelopen en de winkelier met een mes hadden bedreigd, moesten ze enkele minuten later de winkel zonder buit verlaten.
(Bron)
Dat is nog eens een mooie actie :-)
AMSTERDAM - Een winkelier in het Overijsselse Ossenzijl heeft zich vrijdagavond op een onorthodoxe manier verzet tegen twee overvallers. Hij trok de mannen hun bivakmuts over het hoofd zodat ze niets meer konden zien. Ook trapte hij de mannen tegen de benen en gooide hij flessen naar de overvallers.
De dieven hadden blijkbaar niet gerekend op zoveel verzet en sloegen op de vlucht, meldt de politie zaterdag.
Nadat ze om 18.00 uur de winkel waren binnengelopen en de winkelier met een mes hadden bedreigd, moesten ze enkele minuten later de winkel zonder buit verlaten.
(Bron)
Dat is nog eens een mooie actie :-)
1 december. En wat heb ik lang en lekker in de tuin gezeten. Niet eens echt iets gedaan, gewoon domweg in de zon gezeten. Sterker: ik voel het zelfs aan m'n gezicht, maar wat kan een mens daarvan opknappen :-)
Het is 10 graden in de schaduw, maar als je een beetje warm gekleed in de zon zit voelt het heel anders. En gezien het weerbericht moeten we maar even profiteren van elk sprankje zon dat nog langskomt.
Het is 10 graden in de schaduw, maar als je een beetje warm gekleed in de zon zit voelt het heel anders. En gezien het weerbericht moeten we maar even profiteren van elk sprankje zon dat nog langskomt.
vrijdag, november 30, 2007
donderdag, november 29, 2007
Zweeftrein Randstad hoeft Rijk niets te kosten
DEN HAAG - Binnen tien jaar kan de Randstad beschikken over een supersnelle metroverbinding, zonder dat het de overheid geld hoeft te kosten. Dat stelt het Consortium Transrapid Nederland, waarin Siemens Nederland, ABN Amro, de Koninklijke Bam Groep, Ballast Nedam en Fluor samenwerken.
In eerste instantie willen de bedrijven voor 2,2 miljard euro een magneetzweefverbinding aanleggen van Almere via een brug en een tunnel door het IJmeer via Amsterdam naar Schiphol. De lijn kan vervolgens in fases in de hele Randstad worden aangelegd. De kosten bedragen dan circa 5 miljard euro.
Het consortium heeft een jaar lang gewerkt aan een gedetailleerd plan, dat donderdag werd aangeboden op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens Martin van Pernis, voorzitter van het samenwerkingsverband, is "absoluut geen sprake" van luchtfietserij. "Het is een reëel voorstel, we hebben in ons plan alle procedures en financiële zaken meegenomen", aldus Van Pernis.
Het is geen toeval dat de bedrijven juist nu met hun verhaal naar buiten treden. Volgende week bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor volgend jaar, waarbij ook vooruit wordt gekeken naar de bereikbaarheid van Nederland in de toekomst.
De ondernemingen achter de magneetzweeftrein wijzen op studies van onder meer de OESO waaruit blijkt dat de Randstad de concurrentie met andere grootstedelijke Europese regio's verliest als de bereikbaarheid nog verder verslechtert.
De ambities van het kabinet wat betreft filebestrijding en investeringen in openbaar vervoer zijn volgens het consortium goed, maar gaan niet ver genoeg. "Ons systeem biedt automobilisten een extra keuze", stelt Van Pernis.
"We gaan er vanuit dat reizigers steeds meer zullen kiezen voor een combinatie van auto en snel openbaar vervoer, in plaats van alleen reizen met de auto of met de trein. In het openbaar vervoer zijn we nu te afhankelijk van een spoorsysteem, dat soms kwetsbaar is. Als we ons plan realiseren, is er straks een betrouwbaar alternatief voor de gewone trein."
De magneetzweeftrein is volgens de initiatiefnemers superieur aan andere spoorsystemen. "Hij trekt veel sneller op en remt veel sneller af dan andere treinen en bereikt veel sneller zijn topsnelheid", somt projectontwikkelaar Erik van der Heijden een aantal voordelen op.
"Je kunt veel stops maken en toch een stuk sneller blijven ten opzichte van andere vervoersvormen. Daarnaast is de baan gemakkelijker in te passen in het landschap door het lagere gewicht en kunnen veel steilere hellingen en scherpere bochten worden genomen."
De zweeftrein haalt in het buitengebied 350 kilometer per uur en in de bebouwde kom 200 kilometer per uur, zodat de geluidsoverlast binnen de perken blijft. De treinen zweven twintig uur per dag, zeven dagen per week om de zes minuten naar hun bestemming en maken per rit acht stops.
Dat gebeurt op nieuwe stations op kruispunten met snelwegen, waar automobilisten hun voertuig snel en veilig kunnen stallen om verder te reizen met de zweeftrein. De prijs van kaartjes komt te liggen tussen de NS-tarieven voor eerste en tweede klasse.
De lijn Almere-Schiphol kan volgens het consortium eenvoudig worden uitgebreid naar de rest van de Randstad. De kosten lopen dan op naar ruim 5 miljard euro. De bedrijven zijn ook bereid om dat bedrag op te hoesten en een lijn aan te leggen die de grootste vier steden verbindt met andere belangrijke steden als Gouda, Amersfoort, Almere en Lelystad.
Als tegenprestatie wil het consortium een concessie om de lijn over een periode van vijftig jaar te exploiteren. "Over zo'n periode kunnen we onze investeringen terugverdienen", aldus Van Pernis.
Het is niet de eerste keer dat de magneetzweeftrein naar voren wordt geschoven. Twee jaar geleden probeerde Siemens de politiek al eens warm te maken voor een rondje Randstad. Destijds kwam het project niet van de grond.
Van Pernis verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor de komst van de zweeftrein. "In Sjanghai rijdt hij al en in München gaat hij over een paar jaar rijden. Wij durven het hier te financieren. Dit snelste metronetwerk ter wereld zal de Randstad vooruit helpen."
(Bron)
DEN HAAG - Binnen tien jaar kan de Randstad beschikken over een supersnelle metroverbinding, zonder dat het de overheid geld hoeft te kosten. Dat stelt het Consortium Transrapid Nederland, waarin Siemens Nederland, ABN Amro, de Koninklijke Bam Groep, Ballast Nedam en Fluor samenwerken.
In eerste instantie willen de bedrijven voor 2,2 miljard euro een magneetzweefverbinding aanleggen van Almere via een brug en een tunnel door het IJmeer via Amsterdam naar Schiphol. De lijn kan vervolgens in fases in de hele Randstad worden aangelegd. De kosten bedragen dan circa 5 miljard euro.
Het consortium heeft een jaar lang gewerkt aan een gedetailleerd plan, dat donderdag werd aangeboden op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens Martin van Pernis, voorzitter van het samenwerkingsverband, is "absoluut geen sprake" van luchtfietserij. "Het is een reëel voorstel, we hebben in ons plan alle procedures en financiële zaken meegenomen", aldus Van Pernis.
Het is geen toeval dat de bedrijven juist nu met hun verhaal naar buiten treden. Volgende week bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor volgend jaar, waarbij ook vooruit wordt gekeken naar de bereikbaarheid van Nederland in de toekomst.
De ondernemingen achter de magneetzweeftrein wijzen op studies van onder meer de OESO waaruit blijkt dat de Randstad de concurrentie met andere grootstedelijke Europese regio's verliest als de bereikbaarheid nog verder verslechtert.
De ambities van het kabinet wat betreft filebestrijding en investeringen in openbaar vervoer zijn volgens het consortium goed, maar gaan niet ver genoeg. "Ons systeem biedt automobilisten een extra keuze", stelt Van Pernis.
"We gaan er vanuit dat reizigers steeds meer zullen kiezen voor een combinatie van auto en snel openbaar vervoer, in plaats van alleen reizen met de auto of met de trein. In het openbaar vervoer zijn we nu te afhankelijk van een spoorsysteem, dat soms kwetsbaar is. Als we ons plan realiseren, is er straks een betrouwbaar alternatief voor de gewone trein."
De magneetzweeftrein is volgens de initiatiefnemers superieur aan andere spoorsystemen. "Hij trekt veel sneller op en remt veel sneller af dan andere treinen en bereikt veel sneller zijn topsnelheid", somt projectontwikkelaar Erik van der Heijden een aantal voordelen op.
"Je kunt veel stops maken en toch een stuk sneller blijven ten opzichte van andere vervoersvormen. Daarnaast is de baan gemakkelijker in te passen in het landschap door het lagere gewicht en kunnen veel steilere hellingen en scherpere bochten worden genomen."
De zweeftrein haalt in het buitengebied 350 kilometer per uur en in de bebouwde kom 200 kilometer per uur, zodat de geluidsoverlast binnen de perken blijft. De treinen zweven twintig uur per dag, zeven dagen per week om de zes minuten naar hun bestemming en maken per rit acht stops.
Dat gebeurt op nieuwe stations op kruispunten met snelwegen, waar automobilisten hun voertuig snel en veilig kunnen stallen om verder te reizen met de zweeftrein. De prijs van kaartjes komt te liggen tussen de NS-tarieven voor eerste en tweede klasse.
De lijn Almere-Schiphol kan volgens het consortium eenvoudig worden uitgebreid naar de rest van de Randstad. De kosten lopen dan op naar ruim 5 miljard euro. De bedrijven zijn ook bereid om dat bedrag op te hoesten en een lijn aan te leggen die de grootste vier steden verbindt met andere belangrijke steden als Gouda, Amersfoort, Almere en Lelystad.
Als tegenprestatie wil het consortium een concessie om de lijn over een periode van vijftig jaar te exploiteren. "Over zo'n periode kunnen we onze investeringen terugverdienen", aldus Van Pernis.
Het is niet de eerste keer dat de magneetzweeftrein naar voren wordt geschoven. Twee jaar geleden probeerde Siemens de politiek al eens warm te maken voor een rondje Randstad. Destijds kwam het project niet van de grond.
Van Pernis verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor de komst van de zweeftrein. "In Sjanghai rijdt hij al en in München gaat hij over een paar jaar rijden. Wij durven het hier te financieren. Dit snelste metronetwerk ter wereld zal de Randstad vooruit helpen."
(Bron)
Aanvaring tussen meerdere schepen in Geulhaven
ROTTERDAM - In de Rotterdamse Geulhaven in het Botlekgebied heeft donderdagavond tussen meerdere schepen een aanvaring plaatsgevonden.
Volgens een politiewoordvoerder zijn bij de aanvaring "vermoedelijk tussen de drie en vijf schepen betrokken".
Eén schip lekt de lichtontvlambare vloeistof methanol. De zegsman liet weten dat dit geen direct gevaar oplevert, omdat het spul in het water terechtkomt. "Het is nog niet bekend wat de verdere gevolgen zijn."
(Bron)
ROTTERDAM - In de Rotterdamse Geulhaven in het Botlekgebied heeft donderdagavond tussen meerdere schepen een aanvaring plaatsgevonden.
Volgens een politiewoordvoerder zijn bij de aanvaring "vermoedelijk tussen de drie en vijf schepen betrokken".
Eén schip lekt de lichtontvlambare vloeistof methanol. De zegsman liet weten dat dit geen direct gevaar oplevert, omdat het spul in het water terechtkomt. "Het is nog niet bekend wat de verdere gevolgen zijn."
(Bron)
Ebola breekt uit in Uganda
KAMPALA - Het ebolavirus heeft in het westen van Uganda al aan zestien mensen het leven gekost. Dat meldde het Ugandese ministerie van Volksgezondheid.
Meer dan vijftig mensen zijn besmet. Tests in de Verenigde Staten bevestigen dat het om ebola gaat.
Volgens de autoriteiten in Kampala werd het eerste geval op 10 november gemeld in het district Bundubugyo aan de grens met de Democratische Republiek Congo. Ebola is zeer besmettelijk. Tot 90 procent van de mensen die met het virus besmet raakt, overleeft het niet.
De laatste uitbraak van ebola in Uganda was in 2000. Toen kwamen zeker 170 mensen door de ziekte om het leven.
(Bron)
KAMPALA - Het ebolavirus heeft in het westen van Uganda al aan zestien mensen het leven gekost. Dat meldde het Ugandese ministerie van Volksgezondheid.
Meer dan vijftig mensen zijn besmet. Tests in de Verenigde Staten bevestigen dat het om ebola gaat.
Volgens de autoriteiten in Kampala werd het eerste geval op 10 november gemeld in het district Bundubugyo aan de grens met de Democratische Republiek Congo. Ebola is zeer besmettelijk. Tot 90 procent van de mensen die met het virus besmet raakt, overleeft het niet.
De laatste uitbraak van ebola in Uganda was in 2000. Toen kwamen zeker 170 mensen door de ziekte om het leven.
(Bron)
Miljoenenboete voor GVB
AMSTERDAM - Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) in Amsterdam moet een boete van 2,7 miljoen euro betalen omdat de bussen, trams en metro's niet genoeg op tijd rijden of zelfs uitvallen.
Dat meldde de Stadsregio Amsterdam, de verlener van de vervoersconcessie, donderdag.
De stadsregio baseert zich bij haar oordeel op de prestaties van het GVB in het eerste zes maanden van 2007. Die bleven achter bij de afgesproken normen.
De klanttevredenheid steeg wel. Met name metroreizigers oordeelden in het eerste half jaar positiever over het GVB. De sociale veiligheid verbeterde ook. Het GVB krijgt voor deze positieve punten een bonus van 600.000 euro.
Daar staat tegenover dat te veel trams en bussen helemaal niet rijden. Het gaat dan om één à twee op de honderd ritten. De bussen, trams en metro's die wel vertrekken, doen dat te vaak niet volgens dienstregeling.
Van de bussen vertrok 64 procent op het geplande tijdstip, waar de norm op 73 procent ligt. Bij de trams is het beeld iets beter, met een score van 68 procent, terwijl de stadsregio de lat op 78 procent had gelegd.
Van de metro's vertrok 76 procent op tijd, waar 87 procent was afgesproken.
Daarnaast laat de toegankelijkheid van bussen voor mindervaliden te wensen over.
(Bron)
AMSTERDAM - Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) in Amsterdam moet een boete van 2,7 miljoen euro betalen omdat de bussen, trams en metro's niet genoeg op tijd rijden of zelfs uitvallen.
Dat meldde de Stadsregio Amsterdam, de verlener van de vervoersconcessie, donderdag.
De stadsregio baseert zich bij haar oordeel op de prestaties van het GVB in het eerste zes maanden van 2007. Die bleven achter bij de afgesproken normen.
De klanttevredenheid steeg wel. Met name metroreizigers oordeelden in het eerste half jaar positiever over het GVB. De sociale veiligheid verbeterde ook. Het GVB krijgt voor deze positieve punten een bonus van 600.000 euro.
Daar staat tegenover dat te veel trams en bussen helemaal niet rijden. Het gaat dan om één à twee op de honderd ritten. De bussen, trams en metro's die wel vertrekken, doen dat te vaak niet volgens dienstregeling.
Van de bussen vertrok 64 procent op het geplande tijdstip, waar de norm op 73 procent ligt. Bij de trams is het beeld iets beter, met een score van 68 procent, terwijl de stadsregio de lat op 78 procent had gelegd.
Van de metro's vertrok 76 procent op tijd, waar 87 procent was afgesproken.
Daarnaast laat de toegankelijkheid van bussen voor mindervaliden te wensen over.
(Bron)