vrijdag, april 02, 2010

'Cruciale fouten' gemaakt in Schipholtunnel

AMSTERDAM - Bij de communicatie tussen de hulpdiensten over een rokende trein in de Schipholtunnel zijn vorig jaar fouten gemaakt die bij een echt noodgeval cruciaal kunnen zijn.
Dat concluderen de Inspecties Verkeer en Waterstaat en Openbare Orde en Veiligheid, blijkt uit een brief die de burgemeester van Haarlemmermeer in januari naar demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) heeft gestuurd.
De fouten die bij een brand in de tunnel in 2001 werden opgemerkt door de Raad voor Transportveiligheid werden bij het voorval op 2 juli vorig jaar opnieuw gemaakt. In beide gevallen is de samenwerking tussen de brandweer en de verschillende railbedrijven niet goed verlopen.
De communicatie verliep volgens te strakke procedures, waardoor noodzakelijke informatie niet beschikbaar was. De hulpdiensten konden hierdoor niet goed op een onverwachte situatie reageren.
Ook de verschillende meldkamers rond Schiphol werkten in beide gevallen niet goed samen. Burgemeester Theo Weterings wil daarom dat de meldkamers, waaronder die van Prorail, tijdens incidenten door de meldkamer van de veiligheidsregio Kennemerland worden aangestuurd.
Weterings laat onderzoeken of dit kan, zo maakte de gemeente vrijdag bekend. Demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat steunt Weterings.
De spoorwegbedrijven, waaronder Prorail, zijn volgens de burgemeester niet genoeg bereid om maatwerk te leveren voor calamiteiten in de Schipholtunnel. De Inspectie Verkeer en Waterstaat moet volgens de burgemeester strenger toezien. Eurlings heeft zijn aanbevelingen inmiddels overgenomen.
NS Reizigers deed eerder al onderzoek naar het incident. Uit dat onderzoek bleek in augustus dat de communicatie tussen de verkeersleiding en machinisten te wensen over laat. ProRail en NS zegden toen toe aandacht te besteden aan klachten van machinisten hierover.
Bij het incident was er vorig jaar veel rookontwikkeling. Toch bleven de treinen twintig minuten in de tunnel staan, volgens machinisten vanwege gebrekkige communicatie tussen treinpersoneel, verkeersleiding en hulpdiensten.
(Bron)

Geen opmerkingen: