vrijdag, november 09, 2001

Je laat je vaste lasten automatisch afschrijven. Dan houd je een bedrag over, een deel daarvan gaat op aan huishoudelijke uitgaven, reisgeld en dat soort eigenlijk-ook-vaste-lasten.
Ook dan houd je nog wat over, en dat gaat netjes naar de spaarrekening voor de reis van volgend jaar. (Volgend jaar over een maand of zo hoop ik weer lekker in het begin van de zomer te zitten ;-))
Vorig jaar studeerde je, en hield je nooit geld over.
Nu ook niet: de Hogeschool van Amsterdam heeft ineens twee termijnen collegegeld afgeschreven. Twee tegelijk, twee met dezelfde code maar een verschillend bedrag, zonder machtiging - want je staat dit jaar niet ingeschreven. Achthonderd gulden - dat is je maand- èn spaarbudget zo ongeveer.
Je begint om negen uur met bellen, en vele 'ik bel u zo terug's verder (want jij belde maar weer elke keer, omdat je niks hoorde) ben je eruit: het geld zal telefonisch teruggeboekt worden. Met een klein sorry'tje.
Vandaag even controleren: ja, het was voor twaalf uur 's middags overgeboekt. Uiterlijk volgende week vrijdag moet het op mijn rekening staan. Dan pas? Maar het is toch een telefonische overboeking? Maar de school heeft een bank en ik een giro, dan duurt het drie werkdagen. Is dat niet voor een gewone overboeking? Néé zei het meisje geïrriteerd, dat was de spoedboeking. Drie werkdagen - vrijdag, maandag, dinsdag. Niet vrijdag. Jawel, het moet er donderdag zijn, maar het kan ook vrijdag worden.
Ik ben benieuwd.
En wat was er misgegaan? Nou, er waren uitzendkrachten die alle machtigingen die verlopen en verwijderd waren, opnieuw ingevoerd hadden. Ik kan het niet helpen: ik vraag me af hoeveel machtigingen het betreft. Of iedereen aan het bellen slaat. Wat het oplevert, x keer achthonderd gulden drie weken op je rekening hebben. Wat er gebeurd was als ik het om wat voor reden dan ook niet gemerkt had. Maar dat heb ik maar niet gevraagd.
Ik heb wel even mijn noodvoorraadkastje gecheckt: deze week veel tomatensoep eten en veel macaroni (met tomatensoepsaus), want die bulkhoeveelheid tomatensap plus tomatensoeppoeder van dat feest waarop het te warm was om te eten staat er nog.

Geen opmerkingen: