dinsdag, juli 16, 2002

Wie mij een beetje kent, weet dat ik op een vrije dag voor een late dienst uitslaap. En dat ik minimaal een kwartier op gang moet komen als ik eenmaal wakker ben. De methode om een heel knorrige Hippo te ontmoeten is dus: te vroeg wakker maken, en dan gelijk van alles willen.
Om half tien ging de bel. Ik verwachtte de postbode, en iets aanpakken en eventueel een krabbeltje zetten trek ik nog net als ik ruw uit mijn slaap gehaald ben.
Maar nee: een meneer, met een schrijfblokje. Ik trok mijn gezicht al in de 'pas op, straks ga ik bijten'-stand. Hij negeerde dat, en meldde vrolijk dat die twee bomen weggehaald zouden worden. Waardoor ik dacht dat ik hier snel vanaf zou zijn, want dan moest ie niet bij mij wezen. Alleen had ie wel het goede adres, en wist hij zeker dat _ik_ gebeld had, of de woningbouwvereniging even die bomen wilde weghalen. Ik snapte er niets van - ik heb drie coniferen staan, die een voorgangster zo heeft geplant dat je in de middag wat schaduw op het terrasje hebt. Eén van die coniferen hebben we onlangs fors ingekort, omdat de bovenburen aangaven dat ze er last van hadden. Die mensen zouden eerder bij mij langskomen voor zoiets dan de woningbouw bellen en zich voor mij uitgeven. Bovendien spreekt zij geen Nederlands, dus zou dat toch al niet lukken. Buurvrouw aan de ene kant interesseert het weinig wat ik wel of niet met mijn tuin uitspook. Blijft over: een bovenbuurvrouw (die zeven meter van de coniferen vandaan haar balkon heeft), of de buurvrouw aan de andere kant - die de laatste tijd eigenaardig doet en al zolang als ik hier woon, langskom met een petitie zus of een petitie zo (bijvoorbeeld dat de kinderen niet meer op het pleintje schuin achter haar huis mogen spelen, want dat maakt lawaai).
Hoe dan ook: ik heb de wbv-meneer zeer duidelijk gemaakt dat ik niet degene ben die gebeld heeft, dat die coniferen daar blijven staan, dat ik geen toestemming geef voor het betreden van mijn tuin en dat het eventueel desondanks toch verwijderen van die coniferen ze een forse schadeclaim oplevert. Wbv-meneer repliceerde dat ik mijn tuin moest opruimen, waarop ik meldde dat we het gras gemaaid hedden, de brandnetels in de buurt van de perceelsgrens hebben gerooid - met de vermelding dat er géén brandnetels te bespeuren waren in het struikgewas van de buurvrouw, dus dat dat opslaan nogal meeviel, en dat we alle struiken langs het pad keurig gesnoeid hebben zodat langs mijn tuin prima te lopen valt. Hooguit loop je jezelf vast in de woekerende bruidssluier van de overbuurman, maar die houdt het redelijk bij, dus dat zal wel weer eens geknipt worden. Meneer meldde dat ik voor 16 augustus opgeruimd moest hebben. Waarop ik meldde dat ik nergens in het huurcontract, waar de dreigbrief naar verwees, specifieke richtlijnen dienaangaande kon vinden. Wel iets over goed huurderschap en geen overlast bezorgen - maar niets over wat er wel en niet _in_ mijn tuin zou mogen staan. Nou, dat had hun advocaat bekeken, en die zou het wel weten, dacht ik niet? Nee, dat dacht ik inderdaad niet. Gevraagd of ie de jurisprudentie omtrent tuinonderhoud even wil opzoeken en me de relevante uitspraken kan opsturen.
Ik wéét dat ik geacht wordt die tuin te onderhouden, maar wat is onderhouden? Als ik een paar vierkante meter brandnetel laat staan als waardplanten voor vlinders, is dat dan slecht onderhoud? Dus: als ik m'n gras gemaaid houd, struiken langs het pad afknip langs de padrand, en ik heb een klont brandnetels in het midden van mijn tuin staan, is die tuin dan slecht onderhouden? Hij ziet er misschien niet gemiddeld uit, maar is dat juridisch gezien genoeg reden om - zoals in de brief gedreigd wordt - de tuin buiten mijn medewerking op te laten knappen op mijn kosten? Ik vermoed toch sterk van niet.
We wachten af...

Geen opmerkingen: