vrijdag, augustus 23, 2002

NOS-TT 103 vr 23 aug

Nawijn wil criminelen uitzetten

DEN HAAG Minister Nawijn wil de optie krijgen om mensen met een Nederlands paspoort van buitenlandse afkomst die een misdrijf plegen, uit te zetten. De minister van Vreemdelingenbeleid vindt onder meer gewelds- en zedendelicten en diefstal grond voor verwijdering.
Nawijn heeft met name 'Marokkanen van de tweede en derde generatie' in het vizier. Maar ook crimineel gedrag van mensen met een verblijfsvergunning zou tot uitzetting moeten kunnen leiden.
De LPF-minister gaat onderzoeken of er juridisch gezien belemmeringen voor zijn plan zijn. Hij heeft Marokko al om medewerking gevraagd.

Marokko gaat echt niet meewerken, want dat doen ze nu ook al niet. Daarnaast: mensen met de NL-nationaliteit KUN je niet uitzetten. Ook al hebben ze ook nog de Marokkaanse nationaliteit (want die kun je niet opgeven). Dus juridische belemmeringen? Wat dacht meneer N. van de Grondwet? En waar komt zijn familie van oorsprong vandaan?
Als ik een diefstal pleeg, kan ik dus uitgezet worden, volgens meneer N. Ik hèb weleens wat gestolen. Dus komt u maar met dat ticket Nieuw-Zeeland, meneer N. - dan mag u mij als voorbeeld uitzetten, met heel veel pers erbij. Tegen de tijd dat ik terug wil, bent u er wel achter dat uw idee niet klopt. Krijg ik misschien wel een ticket NZ-NL om het goed te maken.
Tot dit kabinet had ik de illusie dat ik het dan wel oneens was met de diverse bewindslieden, maar dat zij en/of hun ambtenaren, wisten waar ze mee bezig waren. Die illusie ligt nu aan diggelen. Ambtenaren die kritisch zijn, trap je er uit, en daarna ga je zelf blaten zonder blijk te geven van enige kennis. Zo kan ik het ook (niet).

Geen opmerkingen: