donderdag, oktober 17, 2002

Als ik door mijn buurt fiets, vergelijk ik de verschillende muurbegroeisels. Ik heb een blinde muur van bijna 10 meter lang, waar ik graag iets tegenaan zou willen laten groeien. Een Parthenocissus lijkt me wel wat, de wingerd of wijnstok. Die is zelfhechtend en verkleurt mooi in de herfst. Maar: er zijn veel variëteiten: grootbladig, kleinbladig, ingesneden blad, drietallig, vijftallig, types waarbij het blad in één keer afvalt, types waarbij eerst het blad afvalt en pas later de steeltjes. Het enige dat ik zeker weet, is dat ik die steeltjesvariant niet zo mooi vind.
Grootste nadeel is dat je dan in de herfst steeds blad moet ruimen en dat de buren op termijn ook merken dat je zo'n groeisel hebt: blad dat in hun tuin waait, of wingerdranken op hun balkon. Maar de tuinbuur aan die kant is alleen maar bang voor brandnetels (die ik dus aan die kant streng in de hand probeer te houden), en de bovenburen weten dat ze eventuele problemen altijd kunnen aankaarten, en dat ik er dan iets aan doe. Dus dat zou goed moeten gaan.
Ik kan er nog een paar maanden over nadenken.

Geen opmerkingen: