donderdag, februari 06, 2003

Vrouw (75) wacht straf na doden pestende echtgenoot

AMSTERDAM - Voor de buitenwereld leek het een gelukkig huwelijk. Na vijftig jaar leken twee bejaarden uit Zwijndrecht nog steeds dol op elkaar. Omwonenden, familie en vrienden waren dan ook zeer verbaasd toen de 75-jarige vrouw in een opwelling haar man doodde. Het beeld dat dinsdag bij de rechtbank in Dordrecht naar voren kwam was allesbehalve vredelievend.
De man zou volgens zijn vrouw een ware tiran in huis zijn geweest. Hij commandeerde, treiterde en kleineerde haar. Gaf haar nauwelijks geld, urineerde in de keuken en pleegde overspel met zijn pleegdochter. De bejaarde, hardhorende vrouw die uiteindelijk ten einde raad was, sloeg de man op 2 april, in een opwelling met de stang van een stofzuiger dood.
De vrouw verklaarde voor de rechtbank dat ze in paniek was en "niet meer kon stoppen." De pleegdochter trof de vrouw in hysterische toestand aan. Dat zij de man, die op de grond lag, verschillende keren had geslagen, kon ze zich niet meer herinneren. Dat het behang en haar handen onder het bloed zaten, was volgens haar het gevolg van het overeind proberen te krijgen van de man.
"Ik was altijd thuis om voor hem te zorgen, want ik hield van hem. Maar ik kon nooit iets voor mezelf kopen, omdat hij alles had geblokkeerd. Hij zette de verwarming extra hoog, terwijl hij wist dat ik daar niet tegen kon. Het leven met hem was heel erg moeilijk, maar ik mis hem nog elke dag", aldus de vrouw.
Tegen de vrouw is een celstraf van één jaar voorwaardelijk geëist. De rechter doet over twee weken uitspraak.
(Bron)

Geen opmerkingen: