dinsdag, april 01, 2003

TT 109 Officier spreekt van liquidatie

AMSTERDAM Aanklager Koos Plooy heeft in zijn requisitoir de moord op Fortuyn "een liquidatie"genoemd. Hij zei dat de manier waarop Van der G. die uitvoerde, door van achteren te naderen en hem zo neer te schieten, dat bewijst.
Plooy stelt dat Van der G.het risico nam ook anderen te raken. DJ De Wild ontsnapte ternauwernood aan de dood.
Hij vindt dat de ernst van de moord ook bepaald wordt door "het object ervan". Fortuyn zou een belangrijke politieke rol gaan spelen. "Wie de uitzonderlijke daad begaat dat hij het hart van het democratisch proces misdadig doorboort, moet uitzonderlijk gestraft worden."

Dat laatste vind ik ronduit lulkoek. Was het minder erg geweest als niet Fortuyn, maar Ruud de Wild was gedood? Omdat die laatste geen politieke figuur was? En als het een omstander was geweest?
Moord kan niet. Het dondert niet wie het is. Ik kan hooguit begrijpen waarom iemand ertoe komt - verzachtende omstandigheden of een reden die na te voelen is. Als iemand Saddam Hoessein doodt, kan ik me daar iets bij voorstellen. Ergens is voor mij blijkbaar toch een grens die je kunt overschrijden, een grens waarachter de 'normale' menselijke regels niet meer helemaal gelden. Zoals ik kan begrijpen dat na de tweede Wereldoorlog mensen zijn geëxecuteerd. Of zoals een ouder de moordenaar van zijn/haar kind doodt.
Maar dan nog durf ik te stellen dat ik categorisch tegen het doden van een ander ben. Omdat niemand die grens nauwkeurig kan aangeven.
Maar kom niet aan met de smoes dat het ene leven meer waard is dan het andere - want dat is wat Plooy nu dus zegt.

Geen opmerkingen: