donderdag, juni 12, 2003

TT 126 Perle oppert aanval op Noord-Korea

WASHINGTON De VS moet bereid zijn de kernreactor in Yongbyon aan te vallen als dat nodig is om te voorkomen dat Noord-Korea kernwapen gaat verhandelen. Dat meent Richard Perle, een belangrijk adviseur van minister Rumsfeld van Defensie.
In een toespraak zei Perle te twijfelen aan het effect van de isolatie van het land, dat de regering van het nucleaire programma af moet laten zien. Hij sluit een, desnoods eenzijdige, "chirurgische" aanval op de kernreactor niet uit. Volgens Perle is het communistische land bereid om kernwapens te verkopen aan terreurbewegingen als al-Qaeda.

Ik denk inderdaad dat Noord-Korea na een eenzijdige aanval zegt: "Jullie hebben gelijk, we hebben er spijt van, we zullen het nooit meer doen."
Als ik NK was, zou ik pas hebben gemeld dat ik overwoog kernwapens te maken als ik ze al had. En als ik de VS was, zou ik dat eerst heel goed uitzoeken.

Geen opmerkingen: