zaterdag, september 06, 2003

TT 105 Patiënt die verzuimt krijgt boete"

DEN HAAG Patiënten die niet op komen dagen voor een afspraak in het ziekenhuis kunnen in de toekomst een geldboete krijgen. Dat stelt minister Hoogervorst van Volksgezondheid voor in een brief aan de Tweede Kamer.
Patiënten die zonder af te zeggen wegblijven, verstoren de planning van het ziekenhuis. De behandelcapaciteit wordt niet voldoende benut en er kunnen wachtlijsten ontstaan. Naar schatting blijft 20% van de patiënten weg.
Ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben onlangs gedreigd met het invoeren van een boete. Op basis van de huidige wetgeving is dat niet mogelijk.

Uitstekend idee. Uiteraard werkt dit twee kanten op en kan de patiënt het ziekenhuis ook een boete opleggen als afspraken flink uitlopen.
Naar mezelf kijkend: ik ben weleens niet op komen dagen voor een afspraak. Als ik om half elf een afspraak heb, en om half een kan nog steeds niemand me vertellen hoe lang het nog gaat duren, dan ga ik weg. Degenen die na mij komen zijn dan ook weer wat sneller aan de beurt.
Maar zulke afspraken verstoren mijn planning, dus die tijd ga ik declareren als dit boete-systeem doorgaat.

Geen opmerkingen: