dinsdag, mei 02, 2006

Kritiek op strenger boetebeleid NS

RIJSWIJK - Vakbonden hebben kritiek op het nieuwe, strengere boetebeleid van de NS waarbij conducteurs altijd een boete moeten geven als iemand geen kaartje heeft. FNV Bondgenoten en de conducteursorganisatie VVMC willen dat de conducteurs weer meer zelf moeten kunnen bepalen of ze iemand een boete opleggen of niet, zo lieten ze dinsdag voor Radio 1 weten.
"Conducteurs lopen met de ziel onder hun arm," aldus de zegsman van FNV Bondgenoten. Hij spreekt van een "raar en hard beleid" waar conducteurs mee worstelen.
Volgens de bonden is de administratieve afhandeling van boetes in de trein een groot probleem. Dat kost zoveel tijd dat conducteurs op drukke tijdstippen "liever om de rottigheid heenlopen", zegt FNV-woordvoerder Roel Berghuis.
Als een zwartrijder zich niet kan identificeren, moet de conducteur hem overdragen aan de Spoorwegpolitie, maar die is niet op alle stations aanwezig. "Spoorwegpolitie vind je bijna alleen nog op de grootste stations", stelt Berghuis. De NS onderkent dit probleem en wil een eigen beveiligingsdienst op de treinen.
Conducteurs met extra bevoegdheden die een deel van de taken van de Spoorwegpolitie overnemen, moeten zorgen voor meer veiligheid en betere handhaving in de trein.
De NS zijn verbaasd over de kritiek omdat volgens het bedrijf het nieuwe boetebeleid succes heeft. "Calculerende zwartrijders kopen nu een kaartje en kunnen niet meer met een smoes onder een boete uitkomen", aldus een woordvoerder van de NS.
Wie nu beboet wordt, maar voor het kaartloos reizen een geldige reden kan aanvoeren, hoeft niet te betalen. Een geldige reden is bijvoorbeeld een defecte kaartautomaat. NS kan dan achteraf controleren of dat probleem zich inderdaad heeft voorgedaan.
In oktober wordt het boetebeleid door de NS geëvalueerd. De NS zegt te hopen dat conducteurs hun ervaringen en ergernissen dan kenbaar maken.
(Bron)

Je kunt één keer per jaar in aanmerking komen voor kwijtschelding van een boete - mits alle automaten defect waren.
Iemand die blind is kan nauwelijks meer zelfstandig reizen, en als je de trein die eens per uur rijdt nog net zou kunnen halen dankzij vertraging van de bus, heb je pech: eerst een kaartje kopen.
Als de NS echt wil voorkomen dat er mensen zonder kaartje in de trein zitten, moeten ze de perronbemensing weer instellen, en misschien ook het perronkaartje.

Geen opmerkingen: