maandag, oktober 16, 2006

CNV wil baangarantie voor herkeurde WAO'ers

UTRECHT - Herkeurde WAO'ers die (deels) goedgekeurd worden, moeten volgens het CNV gegarandeerd zijn van werk. Als deze mensen na een bepaalde zoekperiode niet aan de slag komen, moeten ze in aanmerking komen voor een (gesubsidieerde) baan van de overheid.
Dat verzoek heeft CNV-bestuurster Yvon van Houdt maandag gedaan aan minister Aart Jan de Kneus van Sociale Zaken.
De bewindsman was op bezoek bij een bijeenkomst van de Landelijke Adviesraad Anders Actieven CNV, waarvan Van Houdt voorzitter is. Volgens haar willen veel (voormalig) arbeidsgehandicapten graag aan de slag, maar hebben ze daarbij meer hulp nodig. Dat blijkt uit een serie gesprekken die de Adviesraad heeft gebundeld in een handleiding reïntegratie 'Herbeoordeeld, en dan?'.
Het huidige kabinet is begonnen met het herbeoordelen van 325.000 WAO'ers volgens nieuwe, strengere normen. Bijna de helft van deze mensen krijgt na de herkeuring een lagere uitkering of helemaal niks meer en moeten aan de slag.
Deze mensen worden volgens Van Houdt geconfronteerd met negatieve beeldvorming bij werkgevers. Bovendien missen ze vaak recente werkervaring en moeten veelal een nieuw vak leren, omdat ze voor hun oude werk zijn afgekeurd. Maar een groot struikelblok is volgens haar ook dat in de re-integratie weinig of geen aandacht is voor persoonlijke begeleiding.
"Mensen moeten na herkeuring snel aan de slag. We spraken met mensen die al een half jaar herkeurd zijn maar nog steeds wachten op de start van een re-integratietraject", aldus Van Houdt.
Bovendien ontbreekt het volgens haar aan maatwerk. "Er is een standaardlijst van mogelijke beroepen, maar hoe de persoonlijke situatie van mensen is daar wordt niet of nauwelijks naar gekeken."
Zo is voorheen volledig arbeidsongeschikte schilder Hans van Baggem (51) nog maar voor 35-45 procent afgekeurd. "Ik mag dekbedden vullen. Wil iemand mij dan vertellen waar ik dat kan doen? Het is prachtig, zo'n lijst met mogelijke beroepen maar volkomen irreëel. Ik moet elke week een sollicitatiebrief schrijven, nou, ik geef 25 euro voor elke advertentie met daarin een baan voor iemand van mijn leeftijd en mijn beperkingen."
(Bron)

Geen opmerkingen: