zaterdag, november 11, 2006

Tom eet dieetbrokjes. Het zijn brokken die blaasgruis moeten voorkomen. Blaasgruis leidt tot uiterst pijnlijk plassen, wonden en ontstekingen aan de blaas en als je niets doet gaat een beest er dood aan. Sinds hij die brokken eet, heeft hij nergens last meer van.
Alle mensen met een gruiskat die ik ken, hebben meerdere katten. En al die mensen moeten dus de 'gruiskat' apart voeren omdat de andere katten anders ook op dat speciale voer aanvallen.
Ik had het erg makkelijk: Tijger rook eens aan Toms voer, en nee, dat vond ze duidelijk niks. Terwijl Tom sinds ie dat voer eet, bijna niks anders meer lust. Ja, okee, blikvoer, kip, tonijn, dat soort dingen - daar komt ie voor in de poten. Maar als ie lekker ligt, hoef je niet te denken dat ie komt bedelen als je gebakken vis zit te eten.
Hier komt het probleem, dat voelde u al aankomen. Tijger vrat wel erg veel de laatste tijd. Nou ja, zou kunnen, de Whiskas was laatst in de bonus en ik heb een hoger inkomen, dus die Whiskas kon wel eens een keer. Best mogelijk dat ze er meer van at want ze vond het duidelijk erg lekker. Tom daarentegen at minder. En dat klopte niet.
Vanavond, Tom komt binnen, loopt rechtstreeks naar Tijgers bak, begint te schrokken.
Nou mag ie van mij best dat voer eten als ie het zo lekker vindt, maar dan wel heel af en toe. Want als ie dat blaasgruisvoer niet meer eet, komt die klacht onvermijdelijk terug. En ik wil hem niet weer kruipend van pijn en ellende druppeltjes bloederige urine zien uitpersen. Maar leg dat maar eens uit aan een kat...
Als Tom binnenkomt, zet ik Tijgers voer dus zolang maar in een doos waar alleen zij in durft te klimmen. Maar als Tom het echt wil, klimt hij er ook in.
Ik hoop dat het gaat om het voer dat Tijger nu krijgt, dan is het probleem zo weer voorbij. Hij heeft nooit enige interesse getoond in haar voerbak als ze Felix eet. Maar als hij zijn voer zat is, dan wordt het lastiger. Een andere smaak van dit voer heb ik weleens geprobeerd, maar dat at ie met tegenzin.
Dus uitproberen maar weer, en anders zullen ze toch moeten omschakelen naar vaste voertijden :/

4 opmerkingen:

Zeppo zei

Ja, die van mij had ik van ellende maar allebeide op blaasgruis onderhouds voer gezet... maar ja, dat vonden ze ook allebeide erg lekker...

Anoniem zei

ff over de Whiskas,ik heb een kleine cattery en van de whiskas krijgen ze poeperitus.
eerst gaf ik Royal canin,goed voer,duur.
nu geef ik opticat van de dierenwinkel,net zo goed.
felix enz lijkt goedkoop,maar ze hebben er veel van nodig,bovendien bevat het veel zout,slecht voor de nieren.
ongevraagd wat advies,sorry.
beste met het andere poesje,met de blaasgruis

Hippo zei

Angelique: ik heb het idee dat het meeste vrij verkrijgbare droogvoer niet echt top is. Zou Felix slechter zijn dan de andere merken?
Tijger (de gewoon-voer-eter) wisselt heel vaak van voer; Tom (de gruiskat) wilde echt absoluut alleen nog maar zijn dieetvoer - en nu dus net zo koppig absoluut niet meer ;-)
Eerst maar eens aanrommelen, donderdag andere smaak gruisvoer halen want misschien dat ie dat nu toch wel lekker vindt.

Hippo zei

Zeppo: ik ken eigenlijk alleen maar verhalen van mensen met een gruiskat waarbij ze allerlei trucs moeten uithalen omdat de andere katten dat voer ook willen. Tijger is echt een beetje vreemd wat dat betreft, ze vindt het duidelijk ehm... niet te vreten.