donderdag, mei 20, 2010

Minister eist meer helderheid rond belkosten

DEN HAAG - Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken dwingt telecombedrijven om duidelijker te zijn over kosten die ze in rekening brengen aan bellende klanten.
Voortaan moeten de bedrijven op één webpagina per abonnement aangeven hoeveel geld een klant betaalt voor bepaalde beldiensten.
Dat heeft de minister donderdag laten weten aan de Tweede Kamer. In maart had de Kamer kritische vragen gesteld over het feit dat telecombedrijven zijn overgestapt op een nieuwe manier van tariefberekening.
Hierbij wordt per minuut betaald, wat betekent dat als iemand 61 seconden belt, 2 minuten in rekening worden gebracht.
Van der Hoeven zei vorige maand dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ging kijken of de telecombedrijven hierover onderling afspraken hebben gemaakt. Maar uit de brief van de minister blijkt dat van prijsafspraken geen sprake is.
Een deel van de Kamer had er bij de minister op aangedrongen om telecombedrijven te verbieden om per minuut af te rekenen, maar daar wil de minister niet aan. Volgens haar zijn er in de markt verschillende abonnementen beschikbaar en kunnen klanten ook kiezen voor een abonnement waarbij per seconde wordt afgerekend.
Wel hekelt de minister dus de wirwar van tarieven per abonnement. Dat geldt in de praktijk ook als klanten bellen naar 0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of bellen binnen of buiten de bundel. Behalve dat deze informatie voortaan overzichtelijk moet worden weergegeven, moet deze ook duidelijk aan consumenten worden gemeld voordat ze een abonnement aanschaffen.
De telecomwaakhond Opta gaat de nieuwe regels naleven.
(Bron)

Geen opmerkingen: