dinsdag, januari 08, 2002

Leuke site: Koken voor Klunzen.
Compleet met verantwoording.
Voorbeeld:

Hoe kook ik een ei?:

"Een van de criteria waarmee u kunt vaststellen of u het onderhavige werkje zou moeten lezen is: kunt u een ei koken? Zo nee, dan lijkt lezing aangewezen. Betekent dat dat eieren koken simpel is? Nou nee.
Als u nog niet over een eierprikker beschikt, is het nuttig toch even naar de winkel te gaan. U hebt hem wel? Prima. U neemt een pannetje met koud water. U neemt het ei, duwt het met de spitse kant naar beneden in de eierprikker tot het naaldje een paar milimeter [sic] naar binnen is gedrongen. U legt het ei in de pan. Herhalen tot voldoende eieren gehad. Pan op het vuur zetten, en af en toe even kijken of de zaak al kookt. "Koken" is hier: water dat duidelijk bubbelt."

Ik doe het dus verkeerd. Nou kook ik zeer zelden eieren, maar als ik er al aan denk dat ze vaak ontploffen in de pan, dan bèng ik ze even op het aanrecht. Al doende leert men, na wat totaal gekraakte eieren weet je hoe hard je ermee moet tikken om een klein deukje te maken. Ach, en anders heb je een gekookt ei met van die leuke sliertjes aan de buitenkant. Gewoon zeggen dat het zo hoort.

Geen opmerkingen: