maandag, oktober 21, 2002

Even bezig geweest vanmiddag en wat bollen geplant. Ik heb nu 10% de grond in. Ik ben vreselijk slecht in 'nu doen, later beloond worden', dus ik heb erg de neiging al die bollen maar gewoon rond te strooien. Toch sta ik braaf met zo'n bollenplanter (handig, behalve dat je er blaren van krijgt en eerst de ruwe randjes moet bijschuren) in de grond te boren, tot op de juiste diepte. Volgens mij is het voor krokussen makkelijker om inderdaad de grasmat op te rollen, alles in het zo ontstane gat te stoppen en de grasmat er weer overheen te leggen. Alleen vermoed ik dat dat ook niet zo'n makkelijk klusje is, tenzij je net een nieuw gazon maakt van die grasmatten. Maar ik heb al gras, doorgroeid met onkruid, dus flink geworteld. Niet zomaar los te pulken.
Ik neem aan dat de boel gewoon op gaat komen en dat ik in het voorjaar allang vergeten ben wat een klerenkarwei het was. Maar tien bollen is niks, dus had ik flink ingeslagen. Theoretisch kan er nog een hoop misgaan, waardoor ik in de lente alleen maar wat sprietig groen hebt, zonder één bloemetje. Of dat alleen de gele krokussen opkomen, die waarvan de merels op tilt gaan omdat ze denken dat het een jong snaveltje is, waar wormen in moeten. Zodat je na een paar dagen gerafelde gele frummels hebt staan.
Een _deel_ van de krokussen is nu dus geplant, de narcissen, de (10) bijna zwarte tulpen, de winterakonieten, vogelmelk, bosanemonen, irissen en een merkwaardige hyacintenvariëteit moeten nog.

Geen opmerkingen: