dinsdag, december 24, 2002

NOS-TT 107 di 24 dec

De Geus: bijstandsuitkering verhogen

UTRECHT Demissionair minister De Geus (Sociale Zaken) vindt dat de uitkering van mensen die langer dan vijf jaar in de bijstand zitten,met 5% moet stijgen.
Bijstandsgerechtigden met een partner krijgen er dan per jaar zo'n e.450 bij.
De Geus (CDA) zegt in Trouw dat iemand na vijf jaar bijstand moeilijk nog aan werk komt. Armoede is dan vaak blijvend. Het gaat om ongeveer 100.000 mensen.
Het PvdA-Kamerlid Noorman-Den Uyl is boos over de uitlatingen van De Geus. Ze had een wetsvoorstel ingediend om al na drie jaar bijstand deze uitkering te verhogen. Het kabinet en donderdag ook de Tweede Kamer wezen dat voorstel af.

Ze zouden ook kunnen overwegen om de scholingsvoorwaarden wat te verruimen. Ik ben zelf uit de bijstand gekomen doordat ik avondopleidingen ging doen, waar de Sociale dienst niks tegen kon doen, maar dat hadden ze graag gewild. En ik had de enorme mazzel dat mijn vriendje in geval van nood kon en wilde bijspringen, anders had ik het niet gered.

Geen opmerkingen: