woensdag, januari 01, 2003

Altijd een verrassing als de bijsluiter van je medicijnen vernieuwd is. Er werden wat nieuw ontdekte bijwerkingen opgesomd. Nou wist ik deze al uit eerdere bijsluiters: niet gebruiken bij zwangerschaps(-wens) wegens verhoogde kans op neuraalbuisdefecten (open rug), gezichtsafwijkingen of bloedstollingsafwijkingen; duizeligheid; sufheid; slaperigheid; verminderde bloedstolling; ernstige huidreacties; leverbeschadiging; algemene lichaamszwakte; eetlustverandering; lusteloosheid; braken; geelzucht; coördinatieproblemen; hyperammoniëmie; misselijkheid; maagkrampen; diarree; obstipatie; trillende handen; haaruitval; lichter worden van het haar (aha, ik word niet grijs, het komt door de medicijnen ;-)); gewichtstoename; trillende oogleden.
Maar deze zijn nieuw: blauwe plekken; buikpijn; tijdelijke bewusteloosheid; Parkinsonisme; reversibele dementie; onregelmatige menstruatie; wegblijven van de menstruatie (dat zou ik niet erg vinden); gehoorverlies; mondslijmvliesontsteking; nierproblemen; pancreatitis; SLE.

Volgens mij moet er een sticker op bijsluiters, dat het lezen ervan niet goed is voor de gezondheid. Nu heb ik gelukkig weinig bijwerkingen behalve een verhoogd ammoniakgehalte in mijn lijf, en bij heftige effecten op mijn darmen lichte overdoseringsverschijnselen (de sufheid en problemen met de coördinatie). Daar valt goed mee te leven. In ieder geval beter dan met steeds maar weer die stuipen.

Geen opmerkingen: