dinsdag, maart 21, 2006

Ontruiming kraakpanden in Amsterdam

AMSTERDAM - De politie in Amsterdam is dinsdag begonnen met het ontruimen van diverse kraakpanden in de stad. De mobiele eenheid (ME) heeft inmiddels vijf kraakpanden ontruimd.
De ME trok als eerste een huis binnen op de hoek van de Vijzelstraat en het Muntplein in het centrum van Amsterdam. De ontruiming ging zonder al te veel problemen, meldde een woordvoerder van de politie. Een meisje moest mee naar het bureau, omdat ze een ME-agent had bespuugd. Buiten stonden enkele tientallen sympathisanten van de krakers toe te kijken.
Daarna waren panden aan de Amstel, de Spuistraat, de Nieuwendijk en de Bilderdijkstraat aan de beurt, in en rond de binnenstad. De ontruiming verliep zonder veel weerstand. Op de eerste twee adressen hadden de krakers hun onderkomens al verlaten toen de ME arriveerde. Bij de ontruiming van het pand aan de Nieuwendijk gooiden krakers met verf naar de ME. De politie hield daar een kraker aan.
De krakers zeggen in een verklaring dat het pand aan de Amstel, vlakbij het Rembrandtplein, jarenlang het hoofdkwartier van John Mieremet was. De topcrimineel werd afgelopen herfst in Thailand geliquideerd. De politie kon deze bewering niet bevestigen.
De politie verwacht nog tot halverwege de middag door te gaan met het leeghalen van de kraakpanden. De Amsterdamse politie maakt een paar keer per jaar een 'ontruimingsrondje' door de stad.
(Bron)

Geen opmerkingen: