dinsdag, augustus 29, 2006

NS heeft tekort aan treinen en personeel

AMSTERDAM - Duizend van de vijfduizend treinritten die de Nederlandse Spoorwegen (NS) dagelijks maken, worden uitgevoerd met te korte treinen. Van die duizend treinen zijn er vierhonderd 'ernstig tekort' en vijftig worden aangemerkt als 'crisistrein'.
Het Hoofd Jaarplan van NS, Léon Jansen, schrijft dat aan productiedirecteur Nol Groot in een memo, dat uitlekte via de Volkskrant. Volgens het memo zit NS vooral in de spits klem, omdat dan "alles is ingezet". Het ene knelpunt in de spits oplossen betekent elders een tekort vergroten, aldus de brief.
Behalve een materieeltekort verwacht NS ook een groter personeelstekort dan eerder was voorzien. Dat komt volgens Jansen onder meer doordat er, volgens afspraak met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), meer treinen rijden aan het begin en einde van de dienstregeling.
Om de problemen op te lossen is NS al een tijd op zoek naar extra materieel, dat wordt gekocht of geleased. Verder zoekt het bedrijf steeds naar de efficiëntste inzet van materieel, zei een NS-woordvoerder dinsdag. "We variëren continu met treinen om de optimale bezetting te krijgen."
NS heeft 2700 rijtuigen op het spoor met daarin 240.000 zitplaatsen. Op een gemiddelde werkdag reizen ongeveer 1,1 miljoen mensen met de trein. De bezettingsgraad van de zitplaatsen is in een week gemiddeld 30 procent.
Roel Berghuis van FNV Bondgenoten ziet de interne memo als een waarschuwing aan de directie in de trant van: "Er moet nu wat aan gebeuren, anders kunnen we de nieuwe dienstregeling niet uitvoeren".
Reizigersvereniging Rover zei dinsdag zeer bezorgd te zijn over de gevolgen van het tekort aan treinen en personeel bij de NS. "Nu al moeten in de spits veel te veel reizigers staan, soms worden ze als haringen in een ton vervoerd."
Volgens de reizigersvereniging is het goed dat NS reservetreinen achter de hand had, maar "NS zal alles op alles moeten zetten om het tekort snel op te lossen".
NS zegt dat de tekorten worden veroorzaakt door de reizigersgroei van 7 procent, stelt Rover. Maar die groei rechtvaardigt volgens de vereniging niet het tekort aan treinen. "Immers de verhouding tussen 20 procent te korte treinen en 7 procent reizigersgroei ligt scheef."
(Bron)

Is dit nou Nieuws? Dit is toch al jaren zo?

Geen opmerkingen: