woensdag, oktober 04, 2006

Chaos op spoor

UTRECHT - Een werktrein heeft in de nacht van dinsdag op woensdag tussen Utrecht en Den Bosch enkele seinen vernield. Een deel van een bewegend platform stak onbedoeld uit en sloopte alles binnen bereik. Dat liet een woordvoerder van spoorwegbeheerder ProRail weten.
Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch moesten rekening houden met een flinke vertraging, omdat er maar enkele treinen per uur reden. De reparaties waren woensdagochtend rond acht uur afgerond, maar het duurde nog enige tijd voordat het treinverkeer weer normaal ging rijden. Er waren geen bussen beschikbaar als alternatief vervoer. Hoeveel materiaal de werktrein op dit traject heeft gesloopt, is niet duidelijk.
Ook het treinverkeer vanuit Utrecht naar Den Haag en Rotterdam raakte ontregeld. Op dat traject ontstond tijdens de ochtendspits vertraging, omdat de sneltreinen niet reden. De intercity's en de stoptreinen reden wel. Op het traject Utrecht - Amersfoort sloopte de werktrein twee seinen. Hierdoor raakte het treinverkeer gestremd en liepen reizigers vertraging op tot een uur. Rond half acht kwam de normale dienstregeling weer langzaam op gang.
De beschadigingen hielden ProRail de hele nacht bezig. De trein maakte de seinen kapot rond half drie 's nachts. Daarna zijn monteurs aan het werk gegaan ten oosten van Utrecht, vervolgens op het traject Utrecht-Den Bosch. In de ochtend waren de spoorwegbeheerders druk met overvolle sporen en treinen die niet op tijd aankwamen.
Het treinverkeer tussen Gouda en Zoetermeer ligt eveneens stil. Een fietser kwam om het leven toen zij op een bewaakte spoorwegovergang bij Bleiswijk onder een trein kwam. Reizigers tussen Gouda en Den Haag worden geadviseerd om te reizen via Rotterdam. Treinreizigers tussen Amersfoort en Den Haag kunnen beter via Schiphol reizen. De NS schat de vertraging op een half uur tot een uur.
Een woordvoerder van de NS zei dat er geen problemen met reizigers op de stations waren. Wel was het druk in de stationshal van Utrecht. Het blauwe bord, waar normaliter de vertrektijden van treinen opstaan, was leeg. Treinen die vertrokken waren tot de nok toe gevuld met passagiers en bijna alle reizigers hadden last van vertraging.
(Bron)

Nog even en je mag bijbetalen: langer gereisd voor hetzelfde geld, dat kan zomaar niet.

Geen opmerkingen: